Op het eerste gezicht lijken de Fiat 500C met tweecilinder benzinemotor en de Renault Clio met dieselmotor totaal verschillend. Toch zijn er verschillende overeenkomsten. Zo staan beide auto’s voor ongeveer 16 á 17 mille in de showroom en ook de kleur is een overeenkomst. Daarnaast hebben ze precies evenveel vermogen, namelijk 85 pk. Door beide auto’s stroomt bovendien Zuid-Europees bloed en de prestaties zijn ongeveer vergelijkbaar. Als laatste overeenkomst is nog te noemen dat beide auto’s behoorlijk verstandig met brandstof omspringen.

Tot zover de overeenkomsten, want de Fiat en de Renault hebben meer verschillen dan overeenkomsten. Een voorbeeld daarvan is het karakter. Terwijl de Clio meer is bestemd voor de rustige, bedaarde consument, is de 500C veel meer geschikt voor jonge, hippe bestuurder die gezien wil worden. Want bekijks trekt deze Italiaanse schone zeker en de bewonderende opmerkingen zijn niet van de lucht. Tijdens de testperiode was het helaas regenachtig en winderig weer, waardoor het dak slechts luttele minuten is open geweest. Zoals te verwachten is, trekt de 500C met open dak nog meer bekijks. De Clio daarentegen is een stuk anoniemer en daarom ideaal voor degene die niet wil opvallen. De bestuurder kan echter wel stilletjes genieten, want door de lage CO-2 uitstoot geniet hij van een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en veertien procent bijtelling.

Zoals een vrouw meer is dan uiterlijk alleen, is dit ook bij auto’s van toepassing. Het interieur van de 500C ziet er erg vrolijk uit. Ondanks de harde materialen en de hier en daar matige afwerking wordt dit in het geheel weggewerkt door het kleurrijke interieur. Het interieur van de Clio is veel zakelijker en kenmerkt zich vooral door functionaliteit. De knoppen zitten op de goede positie en het ingebouwde TomTom-navigatiesysteem is -zoals we dat gewend zijn- bijna blindelings te bedienen en dus erg makkelijk in de omgang. Verder zijn de materialen van een iets betere kwaliteit dat bij de Fiat. Qua rijeigenschappen is het verschil tussen de Italiaanse en de Fransman het grootst. De Fiat toont veel karakter en bij het accelereren is een leuke brom in de uitlaat hoorbaar. Het stuurgedrag is niet echt direct en daardoor heb je in scherpe bochten niet altijd even goed het idee waar je mee bezig bent. Dat maakt de auto in sommige gevallen ietwat onvoorspelbaar.

De Clio is daarentegen erg voorspelbaar qua stuurgedrag en voelt stabiel aan. Het motorgeluid van de diesel is -in tegenstelling tot de benzinemotor van de 500C- voor het grootste gedeelte vrijwel afwezig. Hoewel sommige diesels bij een koude start soms de neiging hebben om te nagelen, is dat bij de Fransman geheel afwezig.De prestaties van beide auto’s zijn zoals gezegd ongeveer vergelijkbaar. Vanaf 3.000 toeren komt er voor het gevoel wat extra pit beschikbaar wat in de Fiat gepaard gaat met een leuk geluid bij de uitlaat. De Clio doet rustiger zijn werk, maar doet qua prestaties niet onder. Het verbruik van de Fiat kwam dankzij de zogenaamde ‘Twinair’- techniek uit op 1 liter benzine op 19 kilometer, terwijl de Clio genoeg had aan een liter diesel op 22 kilometer. Beide scoren wat dat betreft volgens de huidige maatstaven zeer redelijk.

Voor de meeste stabiliteit ben je bij deze Renault aan het juiste adres, want bij een harde wind aan het IJsselmeer bleek de Italiaanse schone niet altijd even goed opgewassen te zijn tegen het natuurgeweld. De 500C en de Clio verschillen op zoveel eigenschappen van elkaar en daarom kunnen we dan ook geen ‘winnaar’ aanwijzen. De potentiële kopers van beide auto’s stellen totaal verschillende eisen aan hun toekomstige bezit. De rijder van de Clio 1.5 diesel zal zijn rustige karakter, zijn zuinige verbruik en het aangename rijgedrag voor lange afstanden waarderen. Het allerbelangrijkste argument is natuurlijk de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en de veertien procent bijtelling. De koper van de Fiat 500C wil een hippe en modieuze auto, en tegelijkertijd juist vooral inzetten voor ritjes door de stad. Een goede samenvatting is de volgende: een Fiat 500C koop je met je hart, een Renault Clio 1.5 diesel met je hoofd en dus met het verstand.

Benieuwd naar de Fiat 500C Private lease? Bekijk de link.