De Ford Fiesta blies vorig jaar 40 kaarsjes uit en inmiddels zijn we alweer toe aan de zevende generatie. De nieuwe Fiesta lijkt ontzettend veel op zijn voorganger, maar is meer dan ooit een compleet nieuwe auto. Die optische gelijkenissen zijn goed voor de restwaarde van het oude model en die hoge restwaarde is natuurlijk weer een extra aankoopargument voor de consument. Met de nieuwe Fiesta borduurt Ford verder op de al goed rijdende vorige generatie. De nieuwe Fiesta rijdt zo mogelijk nog beter en vooral het interieur is flink op de schop gegaan. Met het nieuwe Sync 3 multimediasysteem van Ford is de Fiesta klaar om de strijd aan te gaan in het overvolle B-segment.

Wie van keuzes houdt moet absoluut bij Ford gaan winkelen. De Ford Fiesta is namelijk verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus; Trend, Titanium, ST-Line en Vignale. In 2018 komen daar ook de ST en de Fiesta Active bij. Die laatste, de Fiesta Active, zal hoger op zijn wielen staan om zo ook de crossover-koper te bedienen. Ook kun je bij Ford nog steeds kiezen tussen een 3- en 5-deurs Fiesta, iets wat bij de meeste van zijn concurrenten niet meer mogelijk is. Op het gebied van motoren valt er opnieuw genoeg te kiezen, maar liefst vijf benzinemotoren en één diesel. In 2018 komt daar nog de 1.5 liter driecillinder met 200 pk bij, uiteraard voor de Ford Fiesta ST.

De testauto die Ford ons meegeeft beschikt over de 1.0 liter Ecoboost met 100 pk, de motor die al vijf jaar op rij verkozen is tot motor van het jaar. Over de motor hebben we dan ook niets te klagen en 100 pk is genoeg om leuk mee te doen in het verkeer. Dat Ford er alles aan doet om de strijd in het B-segment te winnen is naast de overvloed aan keuzes te merken aan de opties die je kunt bijbestellen op de Fiesta. Zo kun je de Fiesta uitrusten met een prachtig panorama schuifdak, een geluidssysteem van Bang & Olufsen, stoel- en stuurverwarming en keyless entry. Allemaal zaken die het leven in en Fiesta net iets aangenamer maken.

Net als zijn voorganger rijdt ook de nieuwe Fiesta weer ontzettend goed. Het onderstel, de aandrijflijn en het gevoel in het stuurwiel maken de Fiesta absoluut de beste stuurmanskeuze in het B-segment. Zoals eerder al gezegd is het interieur volledig vernieuwd, met als hoogtepunt het centraal gepositioneerde multimediasysteem. Geen knoppenbrei meer zoals in de vorige generatie, maar een goedwerkend 8 inch touchscreen. Toch is de nieuwe Fiesta niet perfect. Achterin zit je met een lengte van 1,85 meter met je hoofd tegen het dak en ook de beenruimte laat te wensen over. Daarnaast is de kofferruimte met 303 liter aan de kleine kant.

Wat kost die nieuwe Fiesta dan? De nieuwe Ford Fiesta is verkgrijbaar vanaf €14.995,-. Voor dat bedrag heb je de absolute basisversie, zonder opties en zonder veiligheidssystemen. Voor onze testauto, met de complete waslijst aan opties en de benodigde veiligheidssystemen, noteren we een bedrag van €23.795,-. Is de Fiesta dat bedrag dan waard? Wij vinden van wel, mits je met z’n tweeën bent, want achterin de Fiesta is het echt geen pretje. De nieuwe Fiesta is dus de beste stuurmanskeuze in zijn segment en perfect voor twee personen. Wie echter met meer mensen is moet een segment hoger gaan winkelen of een kijkje nemen bij de concurrentie.

Benieuwd naar de Ford Fiësta Private lease? Bekijk de link.