De Ford Fiesta behoort tot de populaire spelers in het B-segment. Vooral op het gebied van zuinigheid, wat tegenwoordig misschien wel het belangrijkste criterium is in dit segment, doet deze auto het goed. Op papier is het verbruik van deze viercilinder 3,3 liter per 100 kilometer met een CO2-uitstoot van slechts 87 gram per kilometer. Hoewel een verbruik van 4,5-5 liter per 100 kilometer in praktijk realistischer is, blijft deze auto voor de zakelijke rijder en milieubewuste consument een interessante optie. Opvallend is dat de automobilist hiervoor qua prestaties niet in hoeft te leveren. De Ford Fiesta beschikt namelijk over 95pk met een koppel van 205Nm. Dit zorgt ervoor dat deze zuinige auto ook bij een laag toerental over voldoende vermogen beschikt en bij een hoger toerental zelfs pittig rijdt.

Niet alleen qua vermogen doet deze auto het goed op de weg. De wegligging en het sturen van deze auto krijgen ook een dikke voldoende. Het onderstel is comfortabel geveerd en houdt de auto ook goed in balans wanneer er een onsje meer wordt gevraagd. Een minpunt is wel dat de besturing een tikkeltje indirect is. Ondanks dit gegeven is de Ford Fiesta een prettige auto wanneer u deze veel in de stad zult gebruiken.

Het interieur van de testauto die wij meekregen was erg opvallend. Het paars-witte leer geeft de auto van binnen een sportieve look, maar dit is natuurlijk wel een kwestie van smaak. De vormgeving van het dashboard, stuur en stoelen is goed geslaagd. Het geheel oogt speels en trendy. De stoelen zitten lekker zacht en zijn voldoende voorstelbaar. Iets wat geen vanzelfsprekend hij is in dit segment. Zowel voor- als achterin is er voldoende beenruimte in de Ford Fiesta. Het stuur is stijlvol afgewerkt met soft leder en is voorzien van cruise-control.

Over de elektronica in deze auto zijn we minder positief. De boordcomputer krijgt een dikke min. Zo is de bediening niet erg praktisch en doet het schermpje en de knoppen behoorlijk goedkoop aan. Een ander minpunt is de bediening van de ruitwissers. De bediening is tegenwoordig bij alle merken vrijwel universeel. In de Ford Fiesta lijken veel functies op andere plekken te zitten, wat voor verrassende resultaten zorgt. Dit is erg jammer, omdat alle andere bedieningselementen op het dashboard wel mooi zijn afgewerkt en praktisch in gebruik zijn.

Speciale aandacht verdient de term Econetic Lease. Bij deze serie Ford Fiesta’s zitten een behoorlijk aantal opties standaard bijgeleverd, waardoor de meerprijs behoorlijk afneemt. Nadeel is dat bij inruil behoorlijk wordt afgeschreven op de auto, maar dat zal de zakelijke rijder die de auto least een zorg zijn. Daarom is het des te opvallender dat een concurrent als de Volkswagen Polo veel beter scoort in de verkoopcijfers, terwijl de Fiesta qua degelijk behoorlijk in de buurt komt.

Concluderend zijn wij van mening dat de Ford Fiesta tot de absolute top in het B-segment behoort. De auto rijdt zuinig, is belastingvriendelijk en de prestaties op de weg zijn behoorlijk. Van binnen is de auto van een onderscheidend, speels design voorzien. Wat kleine minpuntjes in de bediening en afwerking moeten voor lief worden genomen. Wie op zoek is naar een degelijke en hippe stadsauto maakt met de Ford Fiesta een goede keuze.