Stel: je mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. “Vroeger” was dat een feest, een nieuwe auto rijden voor weinig. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die kiezen voor alternatieven. De hogere bijtelling is voor hen reden om in een eigen auto te rijden. Toch zijn er nog steeds heel veel werknemers die kiezen voor een leaseauto. In het C-segment in de keuze heel divers, maar in deze test beperken we ons tot 2 modellen die lijnrecht tegenover elkaar staan: De Ford Focus en de Volkswagen Golf.

Bij Ford zijn er meerdere keuzes qua benzinerijden. Dieselen is trouwens ook nog steeds mogelijk. Op het gebied van de benzinemotoren springen de 150pk en de 182pk variant in het oog. Om een goede vergelijking te kunnen maken, kiezen we voor de 182pk variant, die altijd gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Navraag bij Ford Nederland leert ons dat de motor wel verkrijgbaar is met automaat, maar alleen buiten onze landsgrenzen. Juist om een overschot in de voorraad te voorkomen, heeft het de importeur goed gedacht om alleen de handgeschakelde variant van deze krachtbron uit te brengen. Sportiviteit en zelf schakelen gaat immers hand in hand.

De opponent is de – trouwe lezers welbekende – duurtest Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R. Inmiddels hebben we ruim 18 duizend kilometer op de teller staan, maar de Golf geeft nog geen enkele krimp. De motor staat bekend om zijn pittige en vlotte karakter, gekoppeld aan een DSG-bak gaat het schakelen uiterst soepel. Zowel op de snelweg als binnendoor staat hij bekend om zijn prettige rijgedrag. Ondanks het relatief beperkte vermogen van 150pk, is de Golf toch in staat om een sprint van nul tot honderd in 8,3 seconden te volbrengen, en ligt de topsnelheid op 216 kilometer per uur. Een prima prestatie. De Ford Focus is echter aan hem gewaagd, met een acceleratie van nul tot honderd in eveneens 8,3 seconden en een topsnelheid van 225 kilometer per uur. Het verbruik van beide modellen ligt rond de 1 op 13.

Qua opties zijn de tegenstrevers vrijwel gelijk: adaptieve cruise controle, lane keep assist, een file assistent, dodehoeksensor etc. etc: de meeste veiligheidssystemen die tegenwoordig gangbaar zijn in dit segment zitten erop. De verschillen die Ford wel biedt en Volkswagen niet zijn de standkachel en stuurwielverwarming. In de Ford Focus zit je er warmpjes bij. Heerlijk voor de koude en kille winterdagen die ons land kent. De prijzen van beide auto’s zijn bijna gelijk en liggen rond de 38 mille.

Waarom zou je voor een Ford Focus kiezen, of juist voor een Volkswagen Golf? Die vraag kan snel worden beantwoordt. De Ford Focus is een echter rijdersauto, met veel beleving, een scherp onderstel en dito stuurgedrag. Bovendien krijg je meer opties voor je geld dan bij de Volkswagen Golf. Daarnaast is het uiterlijk een stuk flamboyanter en zullen mensen sneller geneigd zijn om te kijken wanneer je voorbij rijdt. De Volkswagen Golf is een veel rationelere keuze, de meeste dingen doet hij goed, zonder uit te blinken. Hij is vlot, maar niet overdreven snel. Zijn uiterlijk is mooi, maar niet uitgesproken. Daarmee lijkt de keuze tussen beide modellen vooral een kwestie van smaak. Houd je van sportiviteit? Ga dan voor de Ford Focus. Wil je iets meer comfort en een beschaafde auto? Kies dan de Volkswagen Golf. De keuze is aan jou!