Met de Focus heeft Ford al meer dan tien jaar één van de belangrijkste spelers in het C-segment. De vorige generatie ging al weer een poosje mee, lang genoeg om een nieuw model op de markt te brengen. De nieuwe Ford Focus Wagon is duidelijk de herkennen aan andere voorlichten en een gewijzigde grille. Aan de achterzijde zijn niet langer de twee kenmerkende lange, verticale achterlampen aanwezig. De redactie van Autoverhaal bekeek de Ford Focus Wagon 1.6 TDCi voor een langere tijd door middel van een uitgebreide rijtest.

Ook binnenin is er het nodige gewijzigd. In plaats van het nogal goedkoop aandoende dashboard zijn er nu uitsluitend fraaie en zachte materialen te vinden, en zelfs de achterdeuren zijn voor een klein deel met leder bedekt. De ergonomie zit goed in elkaar. Op het stuur is er een zee aan knoppen te vinden. Zo is niet alleen de audio- en telefoonbediening daar te vinden, maar ook de bedieningsknoppen voor de adaptieve cruise controle, lane keep assist en de snelheidsbegrenzer. Toch is dit nog redelijk overzichtelijk, omdat ze logisch geplaatst zijn. Verder heeft onze testauto de optie automatisch in te parkeren, dat systeem is erg handig. Aan ruimte geen gebrek in deze Ford Focus Wagon. De kofferbak behoort tot één van de grootste in zijn klasse en ook de achterpassagiers hebben geen reden tot klagen. Bij het instappen voorin valt wel op dat het dashboard aan weerszijden behoorlijk uitsteekt, waardoor het kan voorkomen dat je hieraan je been stoot.

De halflederen voorstoelen zitten goed en zijn in vijf standen verwarmbaar. De bestuurdersstoel is daarnaast elektrisch verstelbaar. Verder is de Focus overgoten met luxe, van allerlei veiligheidssystemen tot een regen- en lichtsensor. Dankzij zijn lage uitstoot komt de Ford Focus Wagon 1.6 TDCi in aanmerking voor de twintig procent bijtellingscategorie. De motor levert een aangenaam vermogen van 115pk en dat is tijdens het rijden ruim voldoende. In circa elf seconden wordt de klus van nul tot honderd geklaard en uiteindelijk gaat het feest door tot 188 kilometer per uur. Geen cijfers waarvoor je je hoeft te schamen. In het verkeer kom je goed mee, en voor de gemiddelde consument zal het niet doen verlangen naar meer. Daarbij moet aangetekend dat het verbruik van 6,1 liter op honderd kilometer niet overdreven zuinig is, maar bij rustig rijgedrag kan één liter op twintig kilometer worden geconsumeerd.

Het stuurgedrag is zeer goed te noemen. Bochten kunnen sportief worden genomen en dat verhoogt het rijplezier. Je hebt het gevoel dat je best ver kunt gaan, zonder dat er meteen gevaarlijke situaties optreden. Het sturen gaat met veel gevoel en zorgt ervoor dat je behoorlijk precies de bocht instuurt. Zo zorgt het lane keep assist systeem ervoor dat de auto zelf ingrijpt wanneer je over de lijnen heengaat, en het stuur corrigeert zichzelf. Een optie die we alleen tegen zijn gekomen in de achtmaal duurdere en eerder geteste Lexus LS600h L President.

Met een prijs van ongeveer 28 duizend euro is de Focus Wagon redelijk gunstig geprijsd, ons testmodel was van vrijwel alle luxe voorzien en kwam daardoor tien mille duurder uit. Met de nieuwe Ford Focus Wagon 1.6 TDCi heb je een goede rijdersauto met een aangenaam stuurgedrag en veel ruimte. Staat veiligheid hoog in het vaandel, dan biedt Ford de mogelijkheid allerlei veiligheidssystemen in te bouwen, waardoor je nog veiliger van A naar B wordt getransporteerd. Die mogelijkheden maken de Focus Wagon tot een zeer interessante optie.