Terwijl de eerste foto’s van de conceptversie al verschijnen, reden wij met de gefacelifte Ford Mondeo. De facelift moet het gat tussen het vorige model en het komende model dichten. In de maanden augustus en september dit jaar deed de nieuwe Mondeo het niet slecht, in beide maanden gingen bijna driehonderd exemplaren over de toonbank. Dit jaar zijn er in totaal al meer dan tweeduizend verkocht.Daarmee verwerft hij de 66e positie in de verkooptop-100. Die positie is vooral te danken aan de ECOnetic versie met 114 gram CO2 per kilometer. Voor de ECOnetic er hoeft op slechts twintig procent bijtelling te worden gerekend.

De facelift houdt ondermeer in dat zowel de voor- als achterlichten zijn gewijzigd. Vooral voor de sedan is dat wat ons betreft een grote vooruitgang. Het interieur is eveneens onder handen genomen en toont zeer veel overeenkomsten met zijn grotere broer, de S-Max. Dat uit zich vooral in hoogwaardige materialen en een prachtige afwerking. We hebben in de zomer bij de test in de Ford S-Max reeds kennis gemaakt met het navigatiesysteem, en opnieuw kwamen we tot de conclusie dat het gebruiksgemak groot is. Audio- en klimaatregeling spreken voor zich en behoeven weinig uitleg voor de koper. De voorruitverwarming is een welkome optie tijdens koude wintermaanden, dan hoeven de ruiten niet meer gekrabd te worden.

Via de boordcomputer heb je de beschikking over een aantal alleraardigste wetenswaardigheden. Zo is er te zien hoe fit de bestuurder nog is, wanneer het Driver Alert Systeem merkt dat deze aan koffie of een rustpauze toe is, waarschuwt het systeem automatisch. Verder is het Lane Keep Assist een handige optie. We maakten hier al eerder in de S-Max kennis mee, en naar ons idee is de optie vooral handig op langere afstanden waarbij de bestuurder nog wel eens vermoeid kan raken. Als er in dat geval zonder richting aan te geven van rijbaan wordt gewisseld, geeft het systeem een waarschuwing. Ook kan de boordcomputer worden geraadpleegd om te kijken hoeveel ‘sterren’ er worden gescoord op snelheid, anticiperen en overschakelen. Dat systeem maakt het elke keer weer een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.

De Ford Mondeo wordt voor een deel gereden door zakenlieden die aangenaam en comfortabel van A naar B willen worden getransporteerd. Het rijden in deze zuinige zakendiesel bevalt ons wel. Bij een koude start nagelt de motor niet en is over het algemeen alleen hoorbaar op de achtergrond. Om zuinig te rijden heb je geen uiterst gedisciplineerde rechtervoet nodig, want tijdens een uitgebreide trip kwamen we op een verbruik van 5,7 liter op honderd kilometer, oftewel elke 17,5 kilometer een liter. In combinatie met een tankinhoud van 70 liter sta je daardoor zeker niet elke dag aan de pomp. De bezitter van de Mondeo ECOnetic hoeft zich niet te schamen voor de prestaties. In 11,5 seconden naar honderd kilometer per uur en een topsnelheid van 190 kilometer per uur voldoen zeker voor Nederlandse begrippen.