Veel Europese automerken proberen de top van hun gamma nog verder te verhogen. Renault doet dat met de Initiale Paris-uitvoeringen, die leverbaar zijn op de Espace en Talisman. Ford doet het met de Vignale-versies, waarbij de S-Max, Mondeo, Kuga en Edge naar een hoger plan worden getild. Ford omschrijft het zelf als volgt: De Ford Motor Company presenteert Vignale. Neem even een moment om de overtreffende trap van luxe service, stijl en vakmanschap te ontdekken. Om het gevoel verder te versterken, heeft de eigenaar van een Vignale de beschikking over extra services. Hoe zit het daar precies mee?
Volgens Ford is de visie van de lijn als volgt te omschrijven: We kunnen over de allermooiste dingen beschikken. De meest luxueuze auto, gemaakt van de voortreffelijkste materialen. Maar als we geen tijd hebben om daarvan te genieten, om die tijd door te brengen zoals we willen, dan zijn we arm. Daarom hebben we niet gewoon een auto gebouwd, maar hebben we een persoonlijke ervaring ontworpen om u tijd terug te geven. Een filosofische visie, maar het geeft aan hoeveel werk er gestoken is in dit nieuwe concept. Elke koper krijgt een persoonlijke relationship manager, die precies op de hoogte is van de klant en 24/7 staat er een medewerker te klaar om de berijder te woord te staan. Met die services – gecombineerd met een verfijnde optische uitstraling en interieur – probeert het merk mee te komen met de generatie van deze tijd.
Kritiek was er tijdens de lancering van de Mondeo in 2014. Het model zou outdated zijn, aangezien ze in de Verenigde Staten al twee jaar rondreden met de auto. Hier kenden we ‘m echter nog niet. Voor het oog is het een behoorlijk slagschip, duidelijk het vlaggenschip van het merk. Zowel voor- als achterin profiteer je van een zee aan ruimte. Het interieur is redelijk overzichtelijk, maar er zijn wel veel knoppen aanwezig. Daardoor is het even zoeken voordat je alle functies hebt gevonden. Het navigatiesysteem is mooi geïntegreerd in de doorlopende middenconsole. Het stuur is groot en ligt lekker in de hand. Een ideale zitpositie is snel gevonden, tijd om de motor te starten. In de Mondeo die wij rijden doet een tweeliter benzinemotor het werk. Het is de meest krachtige benzinemotor die er leverbaar is, en dat valt goed op. Gekoppeld aan een fijne transmissie duurt de sprint naar honderd 7,9 seconden en is de top 240 kilometer per uur.
Gelijk valt op dat de auto ontzettend goed geveerd is. De vering en demping zorgen ervoor dat je aangenaam van A naar B wordt vervoerd. Het verbruik is wel redelijk fors te noemen met één liter benzine op 12 kilometer. Aan alles merk je dat dit vooral een auto is om je heerlijk comfortabel mee te verplaatsen, zonder stress. Je hebt nauwelijks door dat je hard gaat, als je het gaspedaal flink intrapt. Dat komt vooral door de goede geluidsisolatie. Achterin kan 550 liter bagage mee. Met de Mondeo in Vignale-uitvoering heeft Ford een uniek concept waarmee kopers van andere merken kunnen worden getrokken. De Mondeo is er – in combinatie met het Vignale concept – vanaf 45 mille met de 180pk sterke diesel. Standaard zijn Vignales tot het dak toe vol met luxe afgeladen, de versie die wij reden kost net iets meer dan 53 duizend euro.