Ford levert al meer dan vier jaar de ruime gezinsauto S- Max. Wij reden met de vernieuwde 2.0 SCTi S-Edition. Door de verlaagde bumper en het stoere uiterlijk in combinatie met de kleur ‘Panther Black’, ziet onze testauto er robuust en sportief uit. Een zwart plaatje in de grille verraad dat deze MPV beschikt over adaptieve cruise controle. Het gebruik van LED-lampen in de voorbumper laten zien dat je hier te maken hebt met de vernieuwde versie van de S-Max. Ook de achterlampen zijn gewijzigd, deze lopen verder door naar voren en ogen moderner.

Het interieur kenmerkt zich door erg veel luxe. Zo heeft deze testauto ondermeer verwarmbare en ventileerbare stoelen, DVD navigatiesysteem met 7-inch touch- screen, elektrisch verstelbare voorstoelen, achteruitrijcamera, klaptafels en alcantra leren bekleding. Het dashboard heeft een zeer kwalitatieve en zakelijke uitstraling. De afwerking is helemaal top en de gebruikte materialen voelen stevig aan. De voorstoelen zitten heerlijk voor zowel lange- als korte afstanden. De ruimte achterin voldoet ook voor lange personen. Ook kunnen passagiers op de achterbank genieten van een panoramadak inclusief elektrisch bedienbaar zonnescherm. Optioneel is een derde zitrij, waarbij 480 liter bagageruimte overblijft. Zonder deze zitrij is er maar liefst 1820 liter beschikbaar.

In de trend van downsizing van motoren heeft Ford de 2.0-liter en de 2.5-liter van de vorige generatie vervangen door één motor: de 2.0 SCTi. Deze motor is alleen te bestellen in combinatie met een zestraps automaat met dubbele koppeling en levert een vermogen van 203pk. De acceleratie verloopt geruisloos en soepel. Van stilstand naar honderd km/h gebeurt in slechts 8,5 seconden. De topsnelheid ligt op 221 km/u. Het weggedrag in de S-Max is verbazingwekkend goed, het stuurgedrag is direct en je voelt precies hoe ver je kunt gaan. Ga je over de schreef, dan zorgen de ESP en CCD (Interactive Vehicle Dynamics Control) voor je veiligheid. Het onderstel is op drie verschillende karakters af te stemmen. Kies je voor comfort, dan deint de S-Max over de weg, deze instelling is vooral handig voor de snelweg. Kies je voor sport, dan is het onderstel stugger en is de vering minimaal.

De Ford S-Max S Edition is er al vanaf iets meer dan 46 mille en daarbij levert deze premium MPV een compleet pakket met bijvoorbeeld adaptieve verlichting en dual- zone automatische airco. Onze testauto heeft vrijwel alle mogelijke opties in huis en daardoor komt de totaalprijs uit op bijna 58 mille. Al met al is deze sportieve en premium MPV zeker bestemd voor ouders van grote gezinnen en voor mensen die meer wensen dan een standaard MPV. De S-Max verdient met recht de titel als meest sportieve MPV in deze prijsklasse. En dat zal voor veel kopers doorslaggevend zijn.