Dynamiek in een MPV. Je vindt het maar weinig. Eigenlijk zijn er nauwelijks merken die deze combinatie tot een succes weten te brengen. Bij vorige generaties S-Max is Ford er goed in geslaagd. Zal ze dit ook in de jongste telg weer zijn gelukt? Het model heeft telkens een looptijd van circa 5 jaar. In 2006 kwam de eerste versie op de markt en was al gelijk een succes. Met de tweede liep het wat minder – deze is in 2010 gelanceerd. De jongste generatie moet de tegenvallende resultaten een halt toeroepen.
Optisch is er veel veranderd. De koplampunits zien er fris en bijdetijds uit. Dankzij de grote velgen komt de familiewagen sportief over. Uiteraard wordt het design geholpen door de strakke lijnen en de ogenschijnlijk lage daklijnen. Een enorme haaienbek moet de indruk geven dat er niet te spotten valt met hem. De achterzijde is minder sterk gewijzigd, maar ook hier geven de verchroomde uitlaten een pittige indruk. De keuze in motorisering is overzichtelijk, op benzinegebied maken een 1.5 en 2.0 ecoboost de dienst uit. Diesel kan met een tweeliter die respectievelijk 150, 180 en 210pk aan vermogen levert. Wij kozen voor de middenmoot, de 180pk sterke TDCi met Powershift automaat. Op het oog een ideale reisgenoot die ook nog eens plaats kan bieden aan 7 personen. Voor de middelgrote en grote gezinnen dus een uitkomst, zeker als pa of ma een eind naar het werk moet rijden.
De zitpositie voorin is vorstelijk. In eerste instantie ben je je bewust van de omvang van de koets, maar tijdens het rijden is dit element minder merkbaar aanwezig. De S-Max blinkt namelijk uit in een dynamisch karakter, nog veel meer dan zijn broertje, de C-Max. Sportief willen we het nog niet noemen, maar dynamiek is er zeker. Bochten vormen geen probleem en van overhellen is nauwelijks sprake. Het grote stuurwiel ligt prettig in de hand en stuurt strak. Over oneffenheden zal je geen onvertogen woord meer horen, deze worden netjes gefilterd door het onderstel. Mede dankzij de riante wielbasis is er veel comfort bij drempels. Op de tweede zitrij kunnen zowel volwassenen als kinderen prima zitten, zelfs bij drie volwassenen is het prima toeven. Achterin op de derde zitrij is alleen plaats voor kleine kinderen. Het is wel mogelijk om de tweede rij naar voren te plaatsen, waardoor de beenruimte helemaal achterin aanzienlijk toeneemt. Met de bagageruimte zit het – wanneer de twee achterste stoelen zijn ingeklapt – wel snor. De bagageruimte varieert van 285 tot 2200 liter.
De 2.0 TDCi met 180pk doet goed zijn werk. De motor is zuiver en krachtig. Er worden geen schokkende cijfers gescoord, maar netjes is het zeker. De acceleratietijd van nul naar honderd bedraagt namelijk 9,5 seconden en de topsnelheid ligt op 205 kilometer per uur. Vooral het koppel van 400Nm is fors. Prettig genoeg wijkt de fabrieksopgave niet eens heel veel af van de praktijk. Gemiddeld is 5,4 liter op honderd kilometer afgesproken, in werkelijkheid moet je daar anderhalve liter bij optellen. Voor een Ford S-Max moet je minimaal 39 mille meebrengen voor de minst krachtige benzine in een redelijk karige uitrusting. De duurste kost 55 mille, daarvoor krijg je een 210pk sterke diesel. Ons testmodel gaat over de 70 duizend euro, en dat is toch wel heel stevig voor dit segment. Blijft wel dat de S-Max een heerlijke reisauto is met onderscheidende kwaliteiten.