Voor een groot gezin is het niet gemakkelijk om volwaardige 8- of 9-zitter te vinden. Lange tijd was er de Citroen C8, die plaats bood aan 8 personen. Op de achterste bank hield de beenruimte echter niet over. Je komt bij zo’n zoektocht al snel bij een bestelauto voor personenvervoer uit. Functie staat in deze categorie vrijwel altijd boven vorm en stijl. Bij Ford hebben ze echter geprobeerd deze zaken te combineren. Wij reden een week met de nieuwe Ford Tourneo Custom, die met acht of negen zitplaatsen en een enorme bagageruimte veel kan verstouwen.

Terwijl aan de hand van het uiterlijk onmiskenbaar een bestelauto is te herkennen, is die gelijkenis in het interieur minder direct. Het merk uit Keulen heeft getracht om het dashboard zoveel mogelijk elementen mee te geven uit andere modellen, voornamelijk personenwagens. Het dashboard is goed afgewerkt, maar op het gebied van ergonomie gaat het de mist in. De knoppenbrij werkt nog niet echt bevorderlijk. Inmiddels heeft het Duitse merk dit ook ingezien en heeft de nieuwe Focus bijvoorbeeld een stuk minder knopjes. Hoewel het dashboard dus wat rommelig oogt, is de bediening vanaf het stuurwiel gelukkig wel erg intuïtief en werkt het op de tast. Vanaf de bestuurdersstoel heb je dankzij de hoge zit een goed uitzicht op het verkeer voor je. Op de voorste rij is het mogelijk om te kiezen voor twee geschakelde stoelen, of een enkele stoel. De 9-persoons variant heeft drie stoelen op de voorste rij, de 8-persoons moet het stellen met twee losse stoelen. Gelukkig is dat geen straf, want dankzij de ruimte tussen de twee voorstoelen kan je op lange ritten gemakkelijk van bestuurder wisselen en kan je zo een rij naar achter gaan.

Op de tweede zitrij valt vooral de enorme hoofd- en beenruimte op. Het is bijna mogelijk de benen languit te strekken. De rugleuning van de drie stoelen op deze rij kunnen een stukje achterover worden gezet, waardoor het zitcomfort op langere ritten wordt verhoogd. De twee buitenste stoelen hebben bovendien een eigen armsteun. Ook is het mogelijk om vanaf de tweede zitrij een eigen klimaat te bepalen. Deze tweede klimaatregeling is ideaal, want hierdoor kunnen de passagiers op de tweede en derde zitrij hun eigen temperatuur bepalen. Middels een handig systeem kan de meest rechtse stoel op de tweede zitrij omhoog worden geklapt, waardoor er een brede toegang ontstaat tot de derde zitrij. Op deze rij blijft de hoofdruimte subliem, op beenruimte moet er echter wat worden ingeleverd. Alle stoelen zijn bekleed met leder en zitten voortreffelijk. Aan ruimte geen gebrek: achter deze zitrij geeft een immens grote bagageruimte om al het wenselijke mee te nemen.

Aan luxe ontbreekt het je tevens geen moment in de Ford Tourneo Custom. Navigatie, cruisecontrol, airco, parkeersensoren voor en achter, dynamische bochtenverlichting, , lederen stoelen en een met leder bekleed stuurwiel behoren allen tot de mogelijkheden. Daarna heeft ons testmodel een aansluiting voor een 220 volt stekker. Leuk bedacht is de houder voor een smartphone, deze werkt simpel en mede daardoor voortreffelijk. Al met al lijkt de Ford steeds meer op zijn broertjes zoals de Fiesta en Mondeo. Toch valt bij het rijden gelijk op dat het niet meer dan een veredeld busje is. Het motorgeluid is rauw, vooral bij een koude motor. Ook dringt het motorgeluid hinderlijk binnen tot in de cockpit. De 2.2 liter dieselmotor met 155pk staat goed zijn mannetje, maar lust ook wel een stevige slok. Bij rustig gebruik is 1 op 14 haalbaar, maar ga in de praktijk uit van een liter diesel per 12 kilometer.  Deze eigenschappen opgeteld maken de Tourneo een interessant alternatief voor de Volkswagen Multivan. Vooral de lagere aanschafprijs zal kopers over de streep moeten trekken. Exclusief BTW kost deze Tourneo Custom ongeveer dertigduizend euro.