Het kan niet op in Japan, geregeld rolt er een nieuw model middenklasse SUV van de productielijn. Honda kan natuurlijk niet achterblijven en lanceerde vorig jaar de vierde generatie CR-V. De eerste CR-V werd gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in 1995 met een onderstel dat naar eigen zeggen goed fungeert op zowel het asfalt als in de natuur. Tegenwoordig is dit nog steeds het geval, de Honda CR-V is een middenklasser SUV die zich perfect gedraagt binnen de asfaltjungle.

Honda is er weer in geslaagd een goed staaltje werk af te leveren. Waar de vorige CR-V’s er nog wel eens bescheiden uit konden zien is dit bij de nieuwste versie niet het geval. Het is een grote auto die imposant overkomt. De CR-V heeft de typische SUV-stijlelementen zoals grote donkergrijze skirts, ruim bemeten wielkasten en een beschermplaat voor de bodem voor- en achteraan. Door de optionele spoiler op de achterklep en het randje chroom langs de ruiten krijgt de CR-V ook nog net een sportief tintje mee en dat misstaat zeker niet.

In tegenstelling tot het spannende exterieur van de auto is het interieur niet heel spannend. Het dashboard is vrij eenvoudig opgebouwd en de functies zijn goed te overzien. Binnen een handomdraai zijn de benodigde knoppen gevonden om de cruise control te bedienen, de climate control naar wens in te stellen of de parkeersensoren hun werk te laten doen. Schakelen we over naar het infotainmentsysteem, dan kan Honda nog wel een paar verbeterpuntjes gebruiken. De knopjes voor bediening zijn klein en klikken niet lekker weg. Het infotainmentsysteem werkt razendsnel maar met de bediening moet je even leren omgaan. Ook moet je even doorhebben hoe het navigatiesysteem je de weg wil wijzen. Vooral aan het begin kwam het nog wel eens voor dat er de verkeerde straat ingeslagen werd. Gelukkig is af en toe verkeerd rijden helemaal niet erg met de CR-V; de stoelen van deze japanner zitten namelijk uitstekend en bieden veel ondersteuning. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte om volwassen en kinderen mee te nemen die allen een riante zitplaats hebben. Ook goederentransport is geen enkel punt voor deze Japanse droom; door het omhalen van twee hendeltjes klapt de achterbank vloeiend in elkaar en ontstaat er een laadruimte van 1.669 liter, een ruimte die zelfs in SUV-land ruim te noemen. Om even een beeld te geven bij deze ruimte, er passen gemakkelijk drie fietsen op een rijtje in de auto.

Zoals het een SUV betaamd gaat het rijden over hobbels en drempels heerlijk en is het amper voelbaar dat de verkeersdrempels ervoor bedoelt zijn de bestuurder gas te laten minderen. Hetgeen dat echt opvalt is het stuurgedrag. De Honda kan ondanks haar flinke body de bochten vlijmscherp nemen en heeft een hele kleine draaicirkel. Dit is een zeer fijne ervaring als er in een stad door allerlei smalle en kleine straatjes wordt gereden, het lijkt wel of je in hatchback rijdt. Wat tegenvalt is de gasrespons, je zou zeggen dat zodra je de ECON stand uitzet de 2.0 liter motor met 155 pk wel van zich laat horen. Dit valt helaas tegen; de auto wil in de eerst drie versnellingen nog wel werken maar laat het daarna een beetje afweten. Natuurlijk moet er wel goed gekeken worden waar je in zit; de CR-V is een terreinauto en geen afgetrainde sportwagen. In 10 seconden zit de auto met een gewicht van anderhalve ton op de 100 kilometer per uur. Het testverbruik kwam neer op 8.8 liter per 100 kilometer wat neerkomt op 1 op 11.3.

In onze ogen heeft Honda weer een behoorlijk staaltje werk afgeleverd. Ook de prijs kan er goed mee door, voor € 29.990,00 heb je het instapmodel met i-VTEC motor. Dit instapmodel kent alleen voorwielaandrijving. Voor € 7.000,00 meer krijg je de vierwiel aangedreven variant. Dit is een goede prijs voor een goede auto. De Europese CR-V kent twee varianten motoren; de 2.0 liter benzine of de 2.2 liter diesel beide met een i-VTEC moter en een zesversnellingsbak. De vijftraps automaat is optioneel.

Zoals al eerder benoemd; het is druk in het middenklasse SUV-land. Honda heeft geduchte concurrenten zoals de Nissan Qashqai en de Kia Sportage. In vergelijking met zijn concurrenten is de nieuwe Honda CR-V niet heel erg vernieuwend. Toch is de CR-V is een prima auto die op alle punten een prachtige voldoende scoort. Honda heeft weer een goede SUV afgeleverd die prima functioneert en heerlijk over het wegdek zoeft, zowel in de stad als op het platteland.

Foto’s: Christian Gertenbach

Tekst: Joep de Heer