Wanneer de Tucson niet groot genoeg is voor het gezin of de vriendjes van de lokale voetbalvereniging, dan biedt de Santa Fe uitkomst. Ruimte is het sleutelwoord van de nieuwe Santa Fe. Hoewel het model buiten Europa zeer populair is, kennen wij in Nederland ‘m eigenlijk niet zo goed. De compactere Tucson en Kona zijn veel bekender, helemaal in (deels) elektrische gedaante. De Santa Fe is nog niet volledig elektrisch verkrijgbaar, maar wel als zeer efficiënte hybride én als plug-in-hybride. Met een gerealiseerd verbruik van 1 op 16 scoort de hybride die de hoofdrol in deze test speelt hoge ogen op ons scorebord. Zeker als je bedenkt dat er 1755 kilo dient te worden meegevoerd en de luchtweerstand in een forse auto als deze behoorlijk is.

Veel knoppen
Vooral de grille is erg opvallend en geeft een stoer overkomen. Uit onze ervaring bleek de voorzijde wel redelijk smaakgevoelig. De achterzijde is een stuk conservatiever en gelijk herkenbaar. Voortaan loopt de lichtbalk tussen de achterlichten door. De versie die wij rijden staat op 19 inch wielen, mooi om te zien en niet nadelig voor het comfort, zo ondervonden we. Bij instappen valt gelijk op dat er veel knoppen zijn gebruikt in het interieur. Persoonlijk ben ik daar wel fan van, omdat er tegenwoordig steeds meer auto’s op de markt verschijnen die een ingewikkelde menustructuur kennen, waarin veel functionaliteit is verwerkt. Deze Hyundai heeft echter wel erg veel knoppen. Op het dashboard vinden we een unit met 9 knoppen voor de audiobediening, daaronder 14 knoppen voor de climate controle, naast de automaat zijn er nog 10 knoppen voor onder andere stoelverwarming- en ventilatie, stuurwielverwarming, auto hold, parkeercamera en hill descent controle. Ook vinden we hier de drive modi. De knoppen zijn vrij groot en wat grofstoffelijk van aard.

Zuinig en stil
Een druk op de startknop brengt een 1.6 viercilinder tot leven. Die hoor je trouwens echt nauwelijks. Als de motor al aanspringt tijdens het starten, want het gaat hier om een hybride. De Santa Fe is enkel in die smaak of in een PHEV verkrijgbaar. Wij rijden in de Hybrid. En die smaak bevalt goed, want tijdens het rijden blijft het achtergrondgeluid ver buiten het interieur. Het is stil aan boord. Daarbij komt dat we een prachtig verbruik van 1 op 16 scoren, waarbij we ook ‘s avonds de 130 kilometer per uur hebben aangehouden. Als je écht rustig aandoet zijn zelfs waarden richting de 1 op 20 mogelijk. Het onderstel vereffent alle onregelmatigheden in het wegdek goed. Vering en demping zijn duidelijk op comfort afgesteld, het is geen bochtenridder. Maar dat verwacht je waarschijnlijk ook niet. Door de hoge zit heb je een goed overzicht op de weg en naar achteren. De stoelen zitten goed, zijn op meerdere manieren te verstellen en je hebt er voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Dat geldt ook voor achterpassagiers. Als je de zevenzitter hebt besteld, dan zullen de achterste stoelen vooral voor kinderen zijn.

Conclusie
De Hyundai Santa Fe is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus. Het begint bij de i-motion, die heeft al tal van zaken standaard aan boord. We noemen de meest opvallende. Dual zone airco, actieve rijbaanassistentie, keyless entry, adaptieve cruise controle (en dus file-assistent) en grootlicht assistent, het zit er allemaal op. Zelfs stoelverwarming is standaard. De prijs is dan 45 mille, en dat is écht een aanbieding in deze klasse. Ga je een tree hoger bij de HEV, dan is daar de comfort-uitrusting met lederen bekleding, regensensor en elektrische stoelverstelling. De comfort smart (het instapniveau voor de PHEV) voegt daar zaken als een goed audiosysteem, apple car play en een digitaal instrumentarium aan toe. Met de Premium-trim krijg je zelfs een 220volt aansluiting voor bijvoorbeeld je laptop, stoelventilatie voor de voorstoelen en achterbank- plus stuurwielverwarming. Zoals wij de Santa Fe rijden kost ‘ie inclusief alle opties 54.865 euro. Ten opzichte van bijvoorbeeld de Toyota Highlander, is dat een erg goede prijsstelling. Aan jou de keuze.