Er is één ding dat het Japanse merk Infiniti voornamelijk kenmerkt. En dat is lef. Ga er maar aan staan: concurreren met de gevestigde Duitse orde. Audi, Mercedes en BMW zijn zo sterk vertegenwoordigd in Europa, dat er haast geen ruimte is voor meer luxemerken. Toch heeft Lexus een eigen plekje weten te veroveren, en dat kunstje wil het moedermerk Nissan ook met de luxe tak bereiken. Infiniti’s moeten nog echt hun plaats in het straatbeeld veroveren.

In de afgelopen jaren was er maar weinig variatie qua motorisering. Je kon in diverse modellen kiezen voor een zes- of achtcilinder. En dat zijn nou net niet de motoren die over het algemeen het meest geleverd worden. In combinatie met een complete uitrusting hoort hier natuurlijk een pittig prijskaartje bij. Met de nieuwe Infiniti Q50 gooit het merk het over een andere boeg. Twee motoren zijn leverbaar in dit model, een zescilinder die gekoppeld is aan een hybride aandrijflijn en een viercilinder diesel uit de schappen van Mercedes.

Wij reden in de Infiniti Q50, een brute sportwagen met maar liefst 364pk. Als een van de eerste journalisten mochten we deze op Nederlandse bodem rijden. Ondanks het enorme vermogen kan je tegen je buren vertellen dat je ‘groen’ bezig bent, er prijkt immers het woord ‘hybrid’ op de achterzijde. De uitstraling van de Q50 Hybrid is – geholpen door een optisch pakket – fenomenaal. Overal waar hij rijdt kijken mensen om en geïnteresseerden komen al snel een praatje maken, uiteraard over de auto. Vraag een gemiddelde leek of hij het merk kent, en de kans is groot dat deze vraag ontkennend zal worden beantwoordt. Hoewel de achterkant wat anoniemer is, blijft het in onze ogen een prachtige wagen, waar je zeker in gezien wilt worden.

Eenmaal ingestapt hoef je je nooit te vervelen. Het console bestaat voornamelijk uit twee beeldschermen. De ene geeft een weergave van de kaart en de huidige positie van de auto en het andere scherm dient voor het bedienen van apps en het invoeren van een adres voor de navigatie. Ook het stuurgedrag en onderstel kan via dit systeem adaptief worden ingesteld. Dankzij de Google-app kan je vooraf, op de computer of tablet, een adres invoeren dat automatisch in je navigatiesysteem wordt verwerkt. Ook een Facebook-app behoort tot de mogelijkheden, waardoor je altijd online blijft. Verder zit het met de ergonomie aan boord wel snor. De stoelen zitten heerlijk en ook achterin is er voldoende ruimte aanwezig voor volwassenen. Helaas kan er wat minder bagage mee dan in veel concurrenten, hetgeen te wijten is aan de accupakketten die veel ruimte opslokken.

Een zescilinder zou je niet verwachten in een hybride, maar toch is dit het geval in de Infiniti Q50 Hybrid. We noemden het al, maar liefst 364 paarden staan tot je beschikking. Daarmee kan er binnen vijf tellen naar honderd kilometer per uur worden gescheurd en houdt het allemaal pas op bij de begrensde top van 250 kilometer per uur. Ondanks deze indrukwekkende cijfers blijft het verbruik redelijk beperkt voor een model als deze, namelijk op ongeveer een liter per tien kilometer. Bij een rustige rijstijl is zelfs 1 op 14 mogelijk. Via het scherm op het middenconsole is de Drive-by-Wire besturing te regelen. Dit houdt in dat de traditionele stuurstang wordt overgenomen door drie elektromotoren. De mechanische verbinding tussen het stuurwiel en de voorwielen is dus niet meer functioneel aanwezig. Dit systeem werkt in principe prima, hoewel het enige gewenning vereist.

Helaas komt de Q50 Hybrid niet in aanmerking voor een gunstiger bijtelling dan 25%. Dat zou de auto voor de Nederlandse markt opeens een stuk aantrekkelijker maken. Dit zelfde is ook nog niet gelukt met de Q50 in 2.2 diesel variant. De importeur hoopt dat dit rond april 2014 wel gaat lukken, maar kan nog niets beloven. Tot dit tijd moeten kopers aangetrokken worden door het verrassend aangename rijgedrag en de bijzondere looks van de Q50. Bovendien zijn de technologische snufjes een leuke kers op de taart.