Test Jaguar E-Pace P250 AWD

Afbeelding 1 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 2 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 3 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 4 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 5 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 6 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 7 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD
Afbeelding 8 - Test Jaguar E-Pace P250 AWD

Bij Jaguar zullen ze hebben gedacht dat de F-PACE ook een broertje nodig heeft, want gezien het succes van dit type is de kans aanwezig dat de E-PACE minstens even zo succesvol is. Maar heeft het toevoegen van ingrediënten met de Landrover Evoque ook echt succes? Dat de E-PACE echt de uitstraling heeft van een “broertje” is leuk terug te zien in de details van de auto. In de sierbelichting van de portieren die het logo op de grond projecteren is een welpje te zien die achter de Jaguar aan loopt. Ook in de lijsten van het windscherm is dit terug te vinden.

Naar mijn mening is de E-PACE een geslaagdere versie dan zijn broer de F-PACE. De mensen die de auto hebben gezien deelden deze mening in grote lijnen. Al is dat qua design geheel afhankelijk van persoonlijke smaak.   De E-PACE heeft veel lijnen overgenomen van de F-PACE waardoor de auto’s best veel op elkaar lijken. Maar als je de auto dichterbij bekijkt, zie je vooral het verschil in de details en dat maakt de Jaguar een stijlvolle SUV. Er zijn opties beschikbaar die de “looks” van de SUV net wat stoerder kunnen maken zonder de elegantie van een Jaguar te verliezen.

De cockpit en details van het interieur herkennen we van de F-Type, deze lijkt grotendeels overgezet te zijn. Het neigt naar een sportievere indruk wat de jongere bestuurder zal aantrekken. Wat ik jammer vond van het testmodel, is dat er geen flippers aanwezig waren om de 9-traps automaat handmatig te schakelen. De been/hoofdruimte op de achterbank is voor SUV van dit type voldoende. Voor een persoon van 1,80 meter is er ongeveer een aantal centimeter ruimte tussen het hoofd en dak.

Het infotainment systeem werkt goed totdat je de app van Land Rover installeert op je telefoon. Deze heet “Land Rover In Control Apps” maar je bent helaas niet meer “in control”. Het systeem loopt simpelweg vast. (Meerdere keren getest op een iPhone X) Dit is dan met deze combinatie ook niet aan te raden. Maar ik verwacht dat er in de toekomst stabiliteit updates hiervoor zullen komen.  Het rijgedrag en wegligging was voor mijn gevoel zeer goed. Het stuurt strak, beheerst, komt heel goed uit de bochten en je hebt slecht door dat je hard gaat omdat de SUV erg goed geïsoleerd tegen reis geluiden. De off-road mogelijkheden zijn aanwezig maar zijn niet uitgebreid getest. Ik vertel natuurlijk niets nieuws dat deze SUV een stuk soepeler door kuilen en gaten rijdt dan de F-Type.

De samenwerking met Landrover is ook in deze SUV van Jaguar terug te vinden. Het onderstel komt namelijk van de Landrover Evoque en ligt daardoor met bijna 1900 kilo’s zwaar op de weg. De benzine motor van 250pk en 365 Nm koppel vind dit geen probleem zolang zijn 55 liter tank maar tijdig word bijgevuld. Echter is het moment waarop je aan de pomp staat natuurlijk afhankelijk van je rijgedrag. Een gemiddelde van tussen de 10 tot 13 kilometer per liter is het voor deze viervoeter een redelijk normaal verbruik.

Is dat dan een schrikbarend hoog verbruik? Als je kijkt naar de concurrenten in dit segment niet. Bijvoorbeeld de X2 sdrive20i van BMW die we ook hebben gereden weegt iets meer dan 1400 kilo en heeft 192pk. Als ik hier zou zeggen dat de X2 in de praktijk gemiddeld 1 op 12,5 rijdt zou je zeggen dat dit in verhouding geen gekke prestatie is van Jaguar. De diesel variant is te verkrijgen vanaf 48k, al heb je dan niet de AWD versie en zul je het moeten doen met een handmatige zesbak. De benzine variant begint bij bijna 62k met dezelfde basis opties. Dat is naar mijn mening behoorlijk aan de prijzige kant. Dit komt natuurlijk mede door de hoge BPM.

De optie die we absoluut zouden aanraden is de automatische versnellingsbak. Al met al is het aanschaffen van deze auto afhankelijk van je smaak en budget. Het is een goed ontworpen SUV die een gezin comfortabel kan afleveren in een ver land. Een SUV die klasse uitstraalt en een comfortabele wegligging heeft.

Wist je dat de E-PACE al een record op zijn naam heeft met een Barrel Roll ? Ook al heeft de auto misschien geluk met de chauffeur en een sterk staaltje marketing.


+Pluspunten
Eigenzinnige Karakter
Geƫvolueerd onderstel
-Minpunten
Prijzig