Elke autofabrikant doet tegenwoordig wel wat om het groene imago te versterken. De cilinderinhoud van de motor wordt verkleind, terwijl het vermogen toeneemt en de schadelijke CO-2 uitstoot afneemt. De Jaguar XF is voor het eerst leverbaar met een viercilinder dieselmotor en kan daarbij een groen B-label vermelden. De CO-2 uitstoot bedraagt namelijk slechts 149 gram per kilometer. Voor die waarde hoef je je in elk geval niet te schamen. De prijs van de XF 2.2D is bovendien een stuk lager dan zijn krachtiger broertjes. Deze Brit is er vanaf 55 duizend euro.

Het belangrijkste kenmerk in het interieur is de uit het middenconsole omhoog komende transmissie. Ook de ventilatierooster komen bij het opstarten tevoorschijn. Verder ziet het interieur er goed uit. De passagiers op de achterbank hebben weinig reden tot klagen, zowel qua hoofd- als beenruimte voldoet het daar voor volwassenen van gemiddelde lengte. Het enige nadeel is de zwak aflopende daklijn die het instappen ietwat bemoeilijkt doordat je wat dieper moet bukken dan normaal. Bestuurder en passagier hebben in elk geval voldoende ruimte om spullen mee te nemen, de achterbak garandeert een inhoud van 540 liter.

Terwijl de Jaguar XF voorheen uitsluitend was uitgerust met zescilinder motoren, moet deze variant het stellen met een viercilinder dieselmotor met een vermogen van 190pk. Op papier is dat echter zeker geen stakker, en ook in de praktijk blijkt de Jaguar voor dagelijks gebruik gewoon zeker voldoende pit te hebben. In achteneenhalve seconde blaast hij naar de honderd kilometer per uur en de top ligt op een zeer acceptabele 225 kilometer per uur. Op de Nederlandse wegen zijn dat sowieso waarden die slechts zeer zelden en immer illegaal kunnen worden bereikt. De fabrieksopgave beloofd een verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer, wij kwamen uit op 6,4 liter op diezelfde afstand.

De ruim 1700 kilo wegende XF vormt zoals gezegd geen obstakel voor de 2.2 dieselmotor van Jaguar. Het stuurgedrag is aangenaam, maar tegelijkertijd ook voorspelbaar en niet spannend. Het onderstel is vooral op comfort afgesteld en is prima in balans. Je kan flink hoeken in de bochten zonder dat de techniek ingrijpt. Op lange stukken is het in elk geval goed toeven en doet de Jag het prima. Het omgevingsgeluid beperkt zich tot de achtergrond, zeker als er niet boven de algemeen geldende maximumsnelheid van de snelwegen wordt gereden. Daarboven wordt er wat meer windgeruis hoorbaar, maar niet meer dan aanvaadbaar.

De vernieuwde Jaguar XF 2.2D is vooral bedoeld voor de liefhebber van het Britse merk, het design en het groene imago. Dankzij de lage CO2-uitstoot hoef je je niet te schamen voor de buren, en onderweg krijg je een hoop bekijks. Het lage verbruik merk je in de portomonnee, en ook de aanschafprijs ligt een stuk lager dan de grotere broertjes, terwijl je wel een Jag rijdt. Auditief is de viercilinder wel even wennen, maar de motor is soepel en de transmissie schakelt geruisloos over. Het vermogen is voldoende voor een auto van deze omvang, en bij een gemiddeld stoplichtsprintje hoef je je zeker niet te schamen. Al met al is de XF een aangename zakenauto, die met zijn lagere CO2-uitstoot in het huidige belastingstelsel een stuk interessanter is geworden.