Elegante lijnen versieren de koets van de nieuwe Jaguar XF. Het merk heeft een nieuwe filosofie toegepast op het duo XE en XF. Niet langer bestaat er een groot verschillen tussen beide. Dat zie je ook terug aan het feit dat er slechts 6000 euro verschil is tussen de meest basale uitvoering van de XE en die van de XF. Meer en meer gaat het om onderscheid in levensstijl. Voor de sportieve, jonge rijder is de XE het meest aantrekkelijk vanwege zijn sportievere karakter, terwijl de XF meer op het zakensegment is gericht. De XF E die wij rijden komt ook in 2016 in aanmerking voor slechts 21 procent bijtelling. Interessant nieuws dus voor de zakelijke rijder!

Alles aan de XF straalt de Britse trots en het gevoel van het merk uit. Veel voorbijgangers blijven even kijken en anderen steken een duim op. Het merk lijkt – in tegenstelling tot sommige Duitse merken – vooral veel sympathie te oogsten. Het contrast tussen beide Britse broertjes is naar ons idee wel wat te klein. Zelfs kenners weten de twee niet uit elkaar te houden. Voor een eenduidige merkuitstraling is dit natuurlijk goed, maar iets meer variatie had wat ons betreft wel gemogen. In het interieur bemerk je het duidelijkst de nieuwe weg die Jaguar is ingeslagen. Mooie materialen maken de dienst uit, ondersteund met een hoop leder. Het navigatiesysteem is flink onder handen genomen en dat merk je gelijk. De weg wordt een stuk duidelijker getoond en de invoer van een bestemming gaat sneller.

Anders dan in de meeste testdemo’s beschikt de Jag niet over volledige lederen stoelen. Ze zijn half met leder bekleed, maar ook elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Verder is er stuurwielverwarming, zijn er camera’s rondom aanwezig en is er een systeem aanwezig dat de bestuurder waarschuwt op het moment dat de wegbelijning wordt genegeerd. Het R-sport pakket zorgt voor wat optische aanpassingen en een sportiever getekend stuurwiel. Achterin hebben de passagiers een goede hoofd- en beenruimte. Het oogt allemaal net wat ruimer dan zijn kleinere broertje. De bagageruimte meet 540 liter. Voor zakelijke rijders is vooral de bijtelling belangrijk, maar wat krijg je daarvoor qua motorisatie? Het antwoord is een tweeliter dieselmotor met 163pk vermogen en een koppel van 380Nm. Heel behoorlijk dus. Dat zie je ook terug in de acceleratiecijfers, want in 8,7 seconden naar honderd is prima. Het houdt pas allemaal op bij 227 kilometer per uur.

Volgens de fabrieksopgave drinkt de Jag elke 23,8 kilometer een liter diesel. Die voorstelling van zaken is toch echter echt te rooskleurig. Ga je uit van 17 kilometer per liter, dan komt het allemaal een stuk dichterbij de realiteit. De voornamelijkste USP’s zijn de lage bijtelling, het fraaie uiterlijk met strakke lijnen, de ruimte aan boord en het karakter van de Brit. Want een sportief rondje rijden is geen punt, waarbij de stuurinrichting opbouwend meewerkt. Het insturen van een bocht gaat namelijk met veel precisie. Voor lange afstanden toont het onderstel zich vergevingsgezind, zeker als het gaat om korte oneffenheden in het asfalt. De Jaguar XF is er vanaf 47.400 euro. Daarvoor krijg je de 21-procents bijteller, de 163pk sterke diesel. Eenmaal in maatpak gerezen – zoals wij hem reden, in riante uitrusting – kost de bolide 59 mille.