Het is stil. De wind laat de boomtoppen zachtjes wiegen in de avondzon. Plotsklap klinkt er in de verte een snerpende, langgerekte brul. Het geluid zwelt aan, en opeens duikt er een sneeuwwitte katachtige om de hoek. Het aantal decibellen neemt zo sterk toe, dat menig omstander zijn oren toesluit. Wellicht is het de lezer al duidelijk geworden, we hebben het hier over de Jaguar XKRS-cabrio. Het is het meest krachtige, snelste en het duurste model dat het Engelse merk ooit gebouwd heeft. De vijfliter achtcilinder benzinemotor heeft een supercharger, een term die gelijk al tot de verbeelding spreekt. Om het feest compleet te maken: maar liefst 550 paarden staan elk moment tot de beschikking van de gelukkige bestuurder.

Van de bijna 300 persdemo’s die ik voor verschillende media in de afgelopen zes jaar heb gereden, is dit zonder twijfel de meest opvallende van allemaal en oogst ‘ie het meeste bekijks onderweg. Qua looks vist de Jag in dezelfde vijver als bijvoorbeeld een Audi R8, maar zodra het gaspedaal wordt gevloerd, begint er een fantastisch concert dat de omstanders de Duitser doet vergeten. Persoonlijk vind ik de hele entourage van de Brit veel flamboyanter overkomen dan een R8. Een agressieve grille, voorzien van een fraaie luchthapper, versiert de neus. De lengte van bijna vijf meter zorgt voor een overweldigende indruk. Achter laten de typeaanduiding en vier uitlaatpijpen geen enkele omstander twijfelen aan de potentie van deze hooligan.

Vanaf het moment dat de startknop wordt ingedrukt, begint het feest pas echt. Om even op stoom te komen draait de motor net iets meer dan duizend toeren, na een minuutje kalmeert hij weer. Gelijk valt op dat de auto bestemd is voor twee verschillende filosofieën. De eerste kan worden omschreven als een vlotte, maar gedecideerde rijstijl waarbij er comfortabel wordt getoerd op hoge snelheid. Je zou de Jaguar XKRS echt als een GT kunnen beschouwen. Een ideale auto om over de boulevard te flaneren, een bochtige weg in de duinen te pakken of een lange rit naar Zuid-Frankrijk mee te rijden. Daarmee is echter lang niet alles gezegd, sterker nog, we zouden de Brit er tekort mee doen. De prestaties van de XKRS-cabrio zijn fenomenaal. Wanneer het gaspedaal tot op de bodem wordt ingedrukt, knal je in 4,4 seconden naar de honderd kilometer per uur. De begrensde (!) topsnelheid ligt op een niet misselijke 300 kilometer per uur. Overigens wordt die snelheid al binnen een halve minuut bereikt.

We hebben het al vaker gezegd, maar blijven het herhalen: het rijden in de Jaguar XKRS cabrio is een feest. In het testweekend was het prachtig weer dat zich goed leende voor het rijden met open dak. Opnieuw bewees de Brit zich tijdens een rit over de snelweg als GT. Op hoge snelheid kun je comfortabel blijven zitten, zonder dat je haar helemaal in de war raakt door de harde wind. Duidelijk is dat er veel werk is gemaakt van de constructie die er voor zorgt dat je uit de wind blijft. Ook het communiceren met de passagier naast je is tot de legale snelheid op de Nederlandse snelweg goed mogelijk. De Jag stuurt met zoveel precieze, dat het een feest is om een portie scherpe bochten te pakken. Hij laat zich heerlijk insturen en je raakt zelden het vertrouwen kwijt in een bocht. Het onderstel is een heerlijke mix van comfort en sportiviteit, het zal nooit te week of te straf worden. Ook hierin zien we beide filosofieën terug. In racemodus gaan er klepjes in de uitlaat open waardoor het geluid nog rauwer en bruter klinkt.

Oplettende lezers zullen bemerken dat er nog weinig negatieve punten zijn genoemd. Wees gerust, die zijn er wel degelijk. We noemen bijvoorbeeld het gedateerde dashboard. Van het navigatiesysteem zijn we geen fan, we durven er niet blindelings op te vertrouwen, omdat er soms onduidelijke routes worden gekozen. Ook de interface van dit systeem voldoet niet aan de hedendaagse eisen. Een kniesoor echter die hier in deze auto op let. Belangrijker is de versnellingsbak, die met zes verzetten niet tot de meest actuele behoort. Misschien wel het meest belangrijke is de prijs. Want met 198.020 euro is het geen koopje, mede dankzij de overheid die een forse BPM belast op een uitstoot van 292 gram CO2 per kilometer. Hoe dan ook, de Jaguar XKRS-cabrio zal door liefhebbers worden gekocht bij wie het niet hard genoeg kan gaan, en uitgekeken is op de Duitse orde. Wij zullen niet vergeten een duim op te steken wanneer we er één zien.