Jeep is een begrip. Menig Nederlander noemt elke willekeurige terreinwagen een ‘Jeep’. Een reputatie die Jeep de afgelopen tientallen jaren heeft opgebouwd door het produceren van indrukwekkende terreinwagens. Zo ook de Jeep Grand Cherokee. Imposant en robuust, twee woorden die de Jeep Grand Cherokee passend omschrijven. De bijna vijf meter lange en twee meter brede auto trekt de aandacht van menig voorbijganger. Autoverhaal heeft voor u deze grootste Jeep getest. Wij reden de Jeep Grand Cherokee Overland voorzien van een drieliter diesel motor met 241 pk en een maximale koppel van 550 Nm. De Jeep Grand Cherokee kunnen we plaatsen in het luxe SUV-segment. Concurrenten voor de SUV zijn onder andere de Land Rover Range Rover, de BMW X5 en de Mercedes M-klasse. Met deze laatste auto heeft de Grand Cherokee zelfs veel verwantschap. De Jeep Grand Cherokee is namelijk technisch voor een groot gedeelte hetzelfde als de vorige generatie M-klasse. Dit is één van de laatste auto’s die ontwikkelt is in de tijd dat DaimlerChrysler nog samenwerkte. Inmiddels is Chrysler, waar Jeep onderdeel van uitmaakt, in bezit gekomen van het Italiaanse Fiat. In verkoopcijfers is de Grand Cherokee geen hardloper. In Nederland zijn sinds de introductie in 2011 rond de 200 Grand Cherokees verkocht. Met een verkoopprijs van ruim € 95.000 is deze Jeep Grand Cherokee in Overland uitvoering ook niet de goedkoopste.
De Grand Cherokee is een auto die luxe en comfort moet combineren met uitstekende rijeigenschappen op asfalt en excellente terreinkwaliteiten. Met een flinke stap klimmen we naar binnen en laten ons in de goed zittende leren stoelen vallen. De eerste indruk is goed. Het interieur is licht, met name door een royaal panoramadak. Ook het dashboard straalt rust uit. Het is rustig vormgegeven en bevat een overzichtelijk aantal bedieningsknoppen. Ook het kwaliteit van het interieur is prima. Alle materialen steken keurig in elkaar en zijn van prima kwaliteit. Een comfortabele optie is de stoelventilatie in de voorstoelen. Als we deze knop activeren voelen we door de poriën in het zitvlak gekoelde lucht door onze kleding stromen. Vooral op lange of warme ritten is dit een prettig gevoel. Het zitcomfort is verder ook goed geregeld. Elke mogelijke zitpositie en stuurpositie is elektronisch eenvoudig in te stellen. Tevens gaat de stoel naar achteren en het stuur omhoog wanneer de bestuurder de motor uitschakelt. Bij starten komt u automatische weer in de door u ingestelde stand te zitten. Minder comfortabel is het vasthouden van het stuur. Op de plaats waar je als bestuurder het stuur bedient heeft Jeep exact een overgang van leer naar imitatiehout. Dit voelt niet lekker aan tijdens sturen. De Grand Cherokee is verder voorzien van Adaptieve Cruise Controle dat overigens zeer goed werkt. Verder heeft de auto een met leer bedekt dashboard, bandenspanningmeters, bluetooth, elektronisch panoramadak, achteruitrijdcamera, stoelverwarming, stuurventilatie en bekerhouders voor het Amerikaanse bekermaatje XXL. Het infotainmentsysteem is van minder kwaliteit. De bediening door middel van toughscreen is niet direct te begrijpen. Ook het navigatiesysteem is niet logisch in gebruik en visueel minder fraai vormgegeven voor een auto van een kleine ton. De Duitse concurrentie is hier toch echt een stap verder.
Eenmaal aan het rijden is het genieten. De 3.0 diesel van het Italiaanse VM Motori is een fantastische motor met indrukwekkende prestaties. De motor loopt buitengewoon soepel en levert 241 pk en een koppel van 550 Nm. Het resultaat is dat de ruim 2200 kilo wegende Jeep Grand Cherokee in een indrukwekkende 8,2 seconden naar de 100 km/u knalt. Daarnaast heeft de SUV een maximaal trekvermogen van 3500 kg. Een flinke boot mee op vakantie is dus geen enkel probleem. Het gemiddeld verbruik van de Grand Cherokee zou 1 op 12,0 moeten zijn. In praktijk blijkt dit vrijwel niet haalbaar. Ons testverbruik komt dan ook niet verder dan 1 op 8,6. De vijf- versnellingsbak werkt soepel maar is niet razendsnel. Vooral bij een tussensprint duurt het even voor de versnellingbak reageert. Een probleem is dit niet want de Grand Cherokee is geen sportauto. Al rijdend blijkt de Jeep Grand Cherokee een stabiele en stevige wegligging te hebben. In bochten heeft de Jeep weinig last van overhelling ondanks zijn hoogte. De in hoogte verstelbare luchtvering speelt hier een grote rol bij. Nadeel van de stevige luchtvering is het rijden over drempels. De Jeep voelt dan erg hard en enigszins oncomfortabel aan voor de inzittenden. Ook het stuurgedrag is redelijk goed. De auto stuurt gevoelig en licht, maar niet heel precies. Bij het insturen van een scherpe bocht reageert de Jeep net een halve seconde later dan de stuurbeweging. Maar nogmaals, geen groot probleem want de Grand Cherokee is geen sportauto.
Zodra we het asfalt verlaten en zanderig terrein inrijden worden we bepaalt bij de vele terreinfuncties van de Jeep. In het middenconsole bevindt zich Selec-Terrain. Met deze knoppen kunt u de auto instellen op verschillende ondergronden, zoals zand, steen, sneeuw, sport en normaal. Ook is het mogelijk om de luchtvering van de Jeep op 4 verschillende niveaus te programmeren om bijvoorbeeld meer bodemvrijheid te creëren. De Jeep is voorzien van een elektronisch geregeld sperdifferentieel wat ervoor zorgt dat de kracht wordt verdeelt naar de wielen met de meeste grip. Tevens is het mogelijk om de Jeep in een lage gearing te zetten. Al deze mogelijkheden zorgen ervoor dat de Grand Cherokee een uitstekende terreinwagen is.
De Jeep Grand Cherokee is ronduit een comfortabele auto voorzien van vele moderne luxe en prima rijeigenschappen op het asfalt. Ook de uitstraling van de auto is robuust en stoer. Absoluut pluspunt van deze auto zijn de terreinkwaliteiten. Vrijwel geen enkele SUV in deze klasse kan hier aan tippen.
Test: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
Cilinders: 6, in V-vorm
Cilinderinhoud: 2987 cc
Max. vermogen: 177 kW
Max. koppel: 550 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 8,2 sec
Topsnelheid: 202 km/u
Verbruik: 8,3 liter op 100 km
Testverbruik: 11,6 liter op 100 km
Testredacteur: Machiel Natzijl