Elke serieuze autofabrikant heeft tegenwoordig wel een hot hatch in de schappen staan. Bij Kia is dit niet anders, alhoewel de Kia Cee’d GT niet te vergelijken is met auto’s als de Golf GTI of Megane RS. Het vermogen verraad dit ook al, met 204pk is het in de huidige termen met al het hot hatch geweld geen krachtpatser. De vorige Volkswagen Golf GTI, de Golf VI, heeft 211pk. Voor de gelegenheid hebben we deze auto naast de Cee’d GT gezet. Wat gelijk opvalt is dat laatstgenoemde een stuk ingetogener en minder scherp is dan de Volkswagen Golf GTI van de vorige generatie. En daarmee komen we gelijk tot de kern van het verhaal. Kia heeft namelijk geen GTI, maar een GT op de markt gezet. Oftewel: een stuk minder rauw, goed inzetbaar voor dagelijks gebruik, maar daardoor ook een tikje minder spannend. Eerder reden we al de driedeurs variant van dit model, thans is het de beurt aan de meer praktische vijfdeurs.

De looks van de Kia Cee’d GT zijn wat ons betreft in driedeurs variant net wat dikker dan het model waar we nu in rijden. Desalniettemin blijft het een erg spannende auto om te zien, en niet in de laatste plaats om te horen. Want dankzij een aangepast uitlaatsysteem komt er – bij vol accelereren – een fraaie roffel uit de uitlaten vrij. Eerst nog even terug naar het interieur. Dat is zakelijk, overzichtelijk en best aardig om te zien. Alleen in de wat lagere delen zijn de materialen van hard plastic, maar op de meeste plaatsen zijn de gebruikte materialen van hogere kwaliteit. Een GT-badge onderaan het stuur doet je eraan herinneren dat het niet zomaar een Kia is. Daarnaast is het stuurwiel versiert met rode stiksels die het sportieve karakter van dit model benadrukken. De stoelen zijn van het merk Recaro en zitten voortreffelijk. Vooral in scherpe bochten bieden ze voldoende zijdelingse steun.

Met het vermogen van 204pk is de Koreaan geen racemonster, maar saai is het allerminst. Het koppel bedraagt 265Nm en bij volledig accelereren zit je in 7,7 seconden op de honderd kilometer per uur. De topsnelheid zou uiteindelijk 230 kilometer per uur moeten bedragen, maar uiteraard hebben we hier niet de proef op de som genomen. Opvallend is de relatieve rust aan boord, ook bij het stevig optrekken. En dat is wel jammer, want in een auto van dit kaliber wil je graag getrakteerd worden op een stevige roffel wanneer je het gaspedaal vloert. Een sprint naar honderd in minder dan acht tellen lijkt snel, maar de techniek in autowereld staat ook zeker niet stil. Zo is een BMW 118i met 170pk, die qua prijs vergelijkbaar is met de Kia Cee’d GT, zelfs een halve tel sneller op de honderd. Gelukkig zegt snelheid niet alles, want dankzij de sportieve looks en sound zijn beide onvergelijkbaar.

Natuurlijk is een auto van dit kaliber geen zuinigheidswonder, maar het is wel goed om te weten dat relatief zuinig rijden wel mogelijk is. Bij een kalme rijstijl kwamen we op circa 7 liter per honderd kilometer, terwijl sportief gedrag bestraft wordt met een verbruik van 1 op 10. De fabrieksopgave zegt dat 7,4 liter bij elke honderd kilometer mogelijk is, hetgeen dus ook daadwerkelijk te realiseren is. Vaak beloven fabrieken een veel rooskleuriger beeld over het verbruik dan de werkelijkheid laat zien, maar in dit geval is daar dus geen sprake van. De Kia Cee’d GT is een stuk praktischer dan de driedeurs variant, terwijl er qua looks iets moet worden ingeleverd. Voor 31 duizend euro staat ‘ie op de oprit, volledig luxe uitgevoerd met alle wensbare opties. Wil je net wat meer power, dan adviseren we om 4000 euro door te sparen en daarmee de Renault Megane RS aan te schaffen. Voor de echte liefhebber is dat geld die emotie en extra 61pk wel waard.