Kia is al enkele jaren op rij hard bezig de Nederlandse automarkt te veroveren. Elk kwartaal  weten ze het marktaandeel weer op een hoger plan te brengen. De meeste nieuwe modellen worden goed ontvangen. Zo ook de Kia c’eed Sportswagon die wij getest hebben. Met een vanafprijs van een kleine 19 duizend euro is deze auto aanmerkelijk goedkoper dan concurrenten als de Hyundai i30 of de Ford Focus Wagon. Biedt het merk waar ‘7 jaar garantie de standaard is’, hiermee ook daadwerkelijk meer auto voor minder geld?

Wat allereest opvalt, is het uiterlijk van de auto. Met recht heeft Kia deze de naam c’eed Sportswagon meegegeven. Vergeleken met de i30 is deze auto duidelijk sportiever. Dit komt met name door schitterende stroomlijning. Daarnaast is deze Koreaan opvallend degelijk. Wanneer men het portier met de ogen gesloten dichtslaat, had dit weinig anders aangevoeld dan bij een doorsnee Duitse premium-car. Een opvallend detail voor een auto, die qua prijs echt aan de onderkant van de markt zit.

Ook van binnen ziet de Kia c’ eed Sportswagon er goed uit. Het gebruikte materiaal, ook het plastic, ziet er stijlvol uit. De voorstoelen beschikken over lendenensteunen en zitten prima op de langere afstanden. Ten opzichte van zijn voorganger heeft deze c’eed wel wat minder beenruimte achterin. Voor een gemiddelde volwassene echter nog ruim voldoende. Wanneer men kritisch kijkt, zijn er zeker opmerkingen te plaatsen. Zo verdient de kaart en het gebruiksgemak van de navigatie bepaald niet de schoonheidsprijs. Hoewel ons testmodel slechts een fractie duurder is dan het instapmodel, en wat dat betreft de verwachtingen ook niet te hoog gespannen mogen zijn, had Kia er goed aangedaan dit systeem wat meer aan de eisen van deze tijd af te leveren.

Bijzondere aandacht verdient de achterbak. Zo ligt het scharnierpunt van de achterklep wat verder naar voren, zodat deze nauwelijks uitzwenkt en ook langere mensen iets in de achterbak kunnen leggen, zonder het risico te lopen het hoofd te stoten. Daarnaast heeft de Kia c’eed Sportswagon een zogenaamd ‘bagagefixeersysteem’, waarmee de bagage vastgezet kan worden. Hoewel qua design geen topper is, blinkt het uit in gebruiksgemak.

Rijden in deze Kia is opvallend aangenaam. De 1.6 GDI 135 pk benzine-motor levert voldoende vermogen en op de acceleratie valt ook weinig aan te merken. Dit geldt ook voor de wegligging en het aangename harde, Europese, onderstel. Een belangrijk minpunt is het ESP-systeem. Hoewel deze standaard wordt meegeleverd, hebben wij hier weinig gemak van ondervonden. Op besneeuwde wegen is de auto, ook met lagere snelheden, in de bochten vrijwel onbestuurbaar. Onder winterse omstandigheden geldt voor de c’eed Sportswagon, dat winterbanden geen must, maar absolute noodzaak zijn.  Hoewel het stuurgedrag niet Koreaans zweverig is, is het nou ook niet bepaald direct te noemen. Het feit dat de besturing op drie manieren kan worden ingesteld doet hier weinig aan af.

Buiten de laatstgenoemde minpunten zijn wij enthousiast over de Kia c’eed Sportswagon. Vergeleken met de eerder genoemde concurrenten krijgt de consument veel auto voor weinig geld. Het feit dat deze Koreaan in de 20% bijtellingscategorie valt, maakt deze gezinsauto dan ook tot een zeer serieuze optie voor de zakelijke rijder.