Als je denkt aan Kia, denk je aan een Koreaans merk in opkomst. Het merk verovert positie na positie en vorig jaar stond Kia op nummer 7. Inmiddels hebben ze het tot een zeer nette vijfde positie geschopt, net onder Renault en Toyota in vertwijfeling achterlatend. De Picanto, Rio en Ceed zijn de belangrijkste aanjagers van dit succes, maar ook de meer volwassen familieleden moeten niet uit het oog worden verloren. Met net geen 100 verkochte exemplaren is de Sorento geen verkooptopper, maar bitterslecht is het ook weer niet.

De vernieuwde Sorento is vooral aan de voorkant gewijzigd. Zowel de lampen als de grille zijn onder handen genomen. De optische verschillen beperken zich verder tot details. Binnenin is het een feest der herkenning voor Kia-rijders. Het stuur is groot en is voorzien van maar liefst 14 verschillende knopjes voor de bediening van de boordcomputer, telefoon, radio en het karakter van het stuur kan adaptief worden ingesteld. Hiervoor gelden – zoals gebruikelijk bij Kia en Hyundai – drie verschillende standen: comfort, normaal en sport. Helaas wordt de stuurbediening ietwat kunstmatig en hebben wij eigenlijk uitsluitend de normaal-stand gebruikt. De stengels achter het stuur zien er wat goedkoop uit, en zo voelen ze ook. De afwerking is van een redelijk niveau, alhoewel er geen vergelijking met Duitse ‘concurrenten’ moet worden getrokken.

Het navigatiesysteem werkt zeer eenvoudig en kan op de tast worden bediend. We zijn in de loop der tijden fan geworden van dit systeem, dankzij de simpliciteit en de goede functionaliteit. Dacia levert ongeveer hetzelfde, maar toch overtreft Kia dankzij een net wat mooiere weergave van menu en kaart. Met de ergonomie zit het wel snor, de klimaatregeling is makkelijk te bedienen. Een leuke optie op dit model is stoelventilatie, ideaal voor lange reizen naar warme oorden. Een enorm schuif- en panoramadak zorgt voor een interieur vol licht. We hebben van de meer dan 150 testauto’s zelden meegemaakt dat een schuifdak zo ver open kan. Het cabriogevoel is er nog niet, maar in de Sorento is dit in elk geval dichterbij dan welke dichte auto’s ook. Dankzij een USB- en aux aansluiting is de Sorento bij de tijd. Dat de Sorento zeer luxueus is uitgevoerd blijkt naast de reeds genoemde zaken ook uit de aanwezig lederen bekleding op de elektrisch verstelbare stoelen en achterbank, de geheugenfunctie voor de stoelen en functie die de Sorento automatisch laat inparkeren. In deze Koreaans komt niemand iets tekort. Bovendien zijn er zeven zitplaatsen aanwezig, waardoor het hele gezin mee kan rijden.

Het prijskaartje van de Sorento in deze – meest luxe – uitvoering ligt op een zeer stevige 54 duizend euro. De relatief hoge CO2-uitstoot van 169 gram per kilometer en het daarbij behorende D-label zullen debet zijn aan deze hoge meerprijs. Met een dergelijke uitstoot is immers de CO2-belasting die over de aanschafprijs moet worden betaald vrij hoog. Aan boord van de testauto is een krachtige 2.2 CRDi dieselmotor te vinden met 197pk vermogen. De viercilinder is op papier ronduit krachtig en het koppel van bijna 440nm is indrukwekkend. Helaas is de beleving in de praktijk minder spectaculair, de sprint naar honderd duurt dankzij het forse gewicht toch nog een volle 10 seconden en bij 197 kilometer per uur is het feest alweer afgelopen. Toch voelt de Sorento krachtig genoeg aan in de praktijk en het gemiddelde verbruik kwam tijdens de testperiode uit op 7,7 liter per honderd kilometer tegen 6,4 liter volgens de fabriek. Het rijgedrag is verder aangenaam en vooral dankzij de goede vering en forse wielbasis comfortabel.

Potentiële kopers van de Sorento zullen ook met een schuin oog kijken naar de eerder geteste concurrent, de Hyundai Santa Fe. Deze heeft een wat pompeuzer uiterlijk en ziet er naar onze smaak net wat beter uit. Toch heeft de Sorento met een enorm luxe uitrusting meer luxe aan boord dan zijn broertje voor ongeveer hetzelfde geld. Puur afgaande op feeling, uitrusting en looks zal het dan ook een persoonlijke keuze van de consument worden, die vooral op het gevoel is gebaseerd. Qua prestaties ontlopen beide elkaar namelijk nauwelijks.