Kleine auto’tjes worden steeds frequenter waargenomen op ‘s lands wegen. Het overvolle A-segment kent bijna twintig verschillende modellen, waarvan de Volkswagen Up! de meest verkochte is. Toch zijn er ook die minder in de schijnwerpers staan, maar niet veel slechter scoren. De Lancia Ypsilon is daar een voorbeeld van: je ziet ze maar weinig rijden, terwijl het een best leuk karretje is. In Momodesign-uitvoering heeft hij bovendien een aantal leuke optische gimmicks.
Dankzij de constraterende kleuren heeft de Ypsilon een hippe, vlotte en jonge uitstraling. Het geheel oogt kleurrijk en divers. Datzelfde geldt voor het dashboard. Dankzij de zwarte, glimmende pianolak heb je het idee in een auto uit een hoger segment onderweg te zijn. Aan luxe ontbreekt bovendien niets, airco, radio- en cdspeler met USB aansluiting, stuurwielbediening en elektrische ramen en spiegels, het zit allemaal op deze Italiaan. Ook cruisecontrole is aanwezig en middels een opzetstuk kan er een navigatie op het dashboard bevestigd worden. De uitrusting is dus uiterst compleet en samen met een bescheiden prijskaartje maakt de Lancia een goede indruk. Niet alleen voldoet de ruimte voor de voorste passagier en bestuurder, ook op de achterbank is het heel redelijk qua ruimte voor dit segment. Het instappen vergt enige gewenning doordat de stijlen van de auto vrij laag zijn.
De Twin Air benzinemotor staat bekend vanwege z’n rumoerig karakter, maar in de Ypsilon valt dat wel mee. Het vermogen van 85pk is goed genoeg om vlot mee te komen in het dagelijkse verkeer. Omdat het toerental niet gelijk staat aan het motorgeluid dat de meeste mensen gewend zijn om te horen, is het even wennen met opschakelen. De motor is al laag in de toeren goed wakker en bromt een vrolijk deuntje mee. Het verbruik valt best mee, ga uit van 5,5 liter per honderd kilometer, een litertje meer dan de fabriek heeft beloofd. Qua topsnelheid hoef je niet zoveel te verwachten, maar deze is dan ook vrijwel irrelevant voor Nederland.
Kijkend naar de concurrentie valt op dat de vering van de Ypsilon een stuk beter is dan die van het VAG-trio, de Up!, Mii en Citigo. Bij drempels heb je niet het gevoel in een budgetmodel onderweg te zijn. Op hoge snelheden blijft het relatief rustig aan boord van de Italiaan. Het stuurgedrag is neutraal en zonder verrassingen. Voor het stadsverkeer kan de citymodus ingeschakeld worden, hierdoor gaat het sturen een stuk lichter, ideaal bij inparkeren. Met de Lancia Ypsilon heeft het Italiaanse merk een alternatief, hip en jong model op de markt gezet. Ondanks zijn leeftijd is het model in de Momodesign-uitvoering nog een lust voor het oog en met een prijs van net iets meer dan 12 mille bovendien een mooie aanbieding, vooral gelet op de zeer luxe uitrusting die je hiervoor terugkrijgt.