De Land Rover Range Rover is een echte landheer, die je niet meteen koppelt aan een groen en verantwoord imago. Dat is echter niet juist, want de Britten hebben ook een hybride variant in huis. Voordat je denkt dat dit een geknepen versie is: hij levert een gecombineerd vermogen van 364pk en wordt in de basis gewoon nog aangestuurd door een krachtige zescilinder diesel. Hoewel een groen B-label prijkt op de prijzenlijst, moet er helaas alsnog de volle mep worden bijgeteld. Desalniettemin laat de typeaanduiding er geen twijfel over bestaan, dit is een hybride. Met dat gegeven zal menig voorbijganger toch wat anders kijken naar dit vlaggenschip.
Groen imago
Van het groene imago merken we in het interieur maar weinig. Daar is alles zoals we dat verwachten bij een Range Rover. Een fraaie afwerking, zeer hoogwaardige materialen en zacht leder is dat wat de boventoon voert. De stoelen zitten voortreffelijk – als geen ander weet het merk ontzettend zachte hoofdsteunen te fabriceren, waar je binnen de kortste keren in wegdroomt. De stoelen zijn zowel verwarmbaar als te ventileren en eigenlijk is alle weelde die je je kunt wensen aanwezig. Qua innovatie op het gebied van veiligheid staat het Britse merk ook niet stil. Adaptieve cruise controle is in combinatie met lane keep assist een aangename optie. Voor de liefhebbers zijn er twee schermen in de hoofdsteunen verkrijgbaar, waardoor de kinderen in alle rust en stilte meegaan. Uiteraard kan je op die reis een hoop verstouwen, 550 liter om precies te zijn.
In alle stilte
Stil is ook de motor. Hoewel de drieliter zescilinder diesel zijn werk doet, is het met de isolatie goed gesteld. Daardoor blijft deze brombeer op de achtergrond. Wanneer er flink wordt geaccelereerd, klinkt de heerlijke zescilinder echter overtuigend. De motor wordt ondersteund door een elektromotor, die waar nodig de essentiële ondersteuning biedt. De CO2-uitstoot kon daardoor omlaag naar 164 gram CO2 per kilometer, terwijl de prestaties gehandhaafd blijven. Een sprintje vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur kost namelijk slechts 6,9 seconden en dat is heel netjes voor een huis van meer dan twee ton aan gewicht. De topsnelheid ligt op een acceptabele 218 kilometer per uur. Het verbruik blijft heel netjes binnen de perken. Er is niet eerder een model van Land Rover geweest die zo netjes omspringt met de dieselolie. Hij lust elke 17 kilometer een flinke slok ter grootte van een liter. Dat is zeer bescheiden, zeker als je bedenkt dat het totale gewicht bijna 2400 kilo bedraagt.
Conclusie
In combinatie met de tankinhoud van 89 liter zou je dus in theorie 1513 kilometer op 1 tank kunnen rijden. Wanneer er veel boven de 130 kilometer per uur op de snelweg wordt gereden, is uiteindelijk alsnog zeker 900 kilometer op een tank mogelijk. De Land Rover Range Rover Hybrid is een aantrekkelijke terreinwagen met bovendien ook nog zeer volwaardige terreincapaciteiten. Daarvoor zal men ‘m echter in Nederland niet kopen. Het beperkte verbruik en groene label zullen doorslaggevende argumenten zijn. Helaas blijft de prijs vrij stevig, het feest begint vanaf een slordige 140 mille. Bij een volledig aangeklede en verlengd uitgevoerde Range gaat de prijs zelfs richting de twee ton. Daardoor zal de auto alleen bereikbaar blijven voor de elite. In zijn segment presteert hij echter fantastisch en zal hij voorlopig geen concurrenten voor zich dulden.