Er zijn maar weinig automerken die twee zulke contrasterende modellen in hun gamma hebben. Twee auto’s die een totaal verschillende filosofie hebben. De ene appelleert aan het gevoel, de ander aan het verstand. En zo komen beide weer nader tot elkaar. Immers, beide entiteiten zijn belangrijk. Om het contrast te vergroten, hebben we beide auto’s na elkaar getest. Eerst was het de beurt aan de Lexus GSF, een vijfliter grote achtcilinder – atmosferisch welteverstaan. Met een vermogen van 477pk is hij te vergelijken met de grote Duitse drie: de M- AMG- en (R)S-divisie E-segmenters. Hij kan zich net niet meten aan deze drie qua eigenschappen, maar veel verschilt het allemaal niet. We zijn erg benieuwd naar dit kanon uit Japan.

Mede dankzij de blauwe lak ziet de sportwagen er behoorlijk indrukwekkend uit. Grote luchthappers verraden het potentieel. De lampen zijn scherp getekend en eigenlijk kenmerkt het gehele design zich door dit opvallende ontwerp. De achterkant is breed, gespierd en indrukwekkend. De vier uitlaten doen er geen twijfel over bestaan, voor dit monster moet je oppassen. Naast de letters GS staat een grote F, de sportdivisie van Lexus. Er zijn veel mensen die dit kenteken inmiddels via de kentekenapp hebben opgevraagd. Op moment van schrijven – zomer 2016 – noteren we 738 keer. Velen willen weten wat deze relatief onbekende sportwagen in zijn mars heeft. We kunnen niet wachten om de motor te starten.

Een druk op de knop, een fractie van een seconde, en de achtcilinder komt met een rauwe brul tot leven. Er tekent zich een glimlach af op de gezichten van de inzittenden: dit wordt gaaf, lijkt die gezichtsuitdrukking te zeggen. Stationair draait de GSF behoorlijk rustig zijn rondjes. Dat komt ook door de goede isolatie van de motor. Daardoor blijft het rustig aan boord, totdat het gaspedaal wordt ingedrukt. We zetten eerst het lederen pookje van de automaat in D, alvorens rustig te accelereren. Even lijkt het erop alsof de bak even nadenkt over de juiste versnelling, maar al snel pakt de bak goed op en spurt de Lexus er vandoor. Het is indrukwekkend om een sprintje mee te maken, zo snel gaat het. Voor de cijferfetisjisten, de run naar de honderd kilometer per uur duurt 4,6 seconden. Het feest houdt niet – zoals bijna gebruikelijk – op bij 250 kilometer per uur, maar pas bij een snelheid van 270 kilometer per uur. Je kunt dus vrolijk zwaaien met je handjes naar de meeste Duitse sportwagens, die zijn inmiddels op de conventionele 250 kilometer per uur begrensd.

De Lexus GSF laat zich leren kennen met een uitgesproken aangenaam karakter. Het is niet keihard en supersportief, maar het gaat wel uiterst snel en soepel. Het onderstel is adaptief in te stellen en in de meest vergevingsgezinde stand nog behoorlijk comfortabel. Het stuurgedrag is precies zoals we verwacht en gehoopt hadden. Bij de tijd, direct en scherp, zijn hierbij de kernwoorden. De Lexus GSF moet concurreren met modellen als de Audi S6, BMW M5 en de Mercedes E uit de stallen van de AMG-divisie. Misschien is de Japanner niet gelijk beter of sneller. Maar mede dankzij de ongeblazen achtcilinder en de uniciteit van het model is het een uniek collectorsitem. Neem je het ontbreken van de allerscherpste randjes voor lief, dan zou dit jouw keuze wel eens kunnen worden.