Een vlammende kleur, scherpe lijnen en een agressieve neus zijn bij voorbaat al een verzekering dat er veel spektakel op ons te wachten staat. We zijn die ochtend bij Lexus voor een test in de nieuwe RC-F. Het zonnetje schijnt, de wind is rustig en dat weerstype geldt voor de gehele dag. Ideale weersomstandigheden om de Japanse krachtpatser aan de tand te voelen. Want een krachtpatser is ‘ie zeker – uitgerust met een atmosferische achtcilinder. Met 477pk weet de RC-F zich in slechts 4,5 seconden naar honderd te spurten. Anders dan bij veel andere merken houdt de pret pas op bij 270 kilometer per uur. Het lijken genoeg ingrediënten voor succes.

De designers hebben goed hun best gedaan. Dat wordt gelijk duidelijk wanneer je de gelukkige bent een RC-F in het wild tegen te komen. De Lexus kenmerkende scherpe lijnen komen ook in dit ontwerp terug. Het is een ontzettend stoere sportwagen die bovendien nog in de voor ons bekende kleur oranje is uitgevoerd. Jammer dat het EK in 2016 niet doorgaat, anders was het de ultieme promotieauto voor ons elftal. Gevolg is dat de auto veel bekijks trekt. De vier uitlaatpijpen en de achterspoiler versterken het sportieve gevoel. Het interieur is kwalitatief hoogstaand, maar niet de bouwkwaliteiten zijn niet zo verfijnd als die van sommige concurrenten. Wel is de functionaliteit dik in orde. Het infotainmentsysteem is zowel met touchpad als met een centrale knop te bedienen. De stoelen zitten goed en zijn geheel naar wens instelbaar. Zo wordt snel een ideale zitpositie gevonden. Als dat eenmaal is gelukt, begint de eigenlijke test: het rijden.

Bij het starten van de motor horen we een veelbelovende brul. De V8 komt tot leven. Het gaspedaal is alert en direct. Ook is het doseren van goed mogelijk. Wanneer het gaspedaal wordt gevloerd komt het Japanse monster tot leven en brult hij ervandoor. Het onderstel is straf, sportief en de vering is uiteraard in dezelfde modus afgesteld. Daardoor zijn oneffenheden vaak een crime, maar knap genoeg heeft Lexus ervoor gezorgd dat je zelfs op een klinkerweg niet uit je stoel stuitert. Daarmee toont de RC-F alvast een voorproef van zijn karakter: meer GT dan hardcore sportwagen. De wagen is er goed in om heel hard door een bocht te gaan. Toch daagt hij meer uit om lange afstanden op een hoge snelheid te rijden. Helaas hebben we de auto niet op het circuit kunnen testen, want waarschijnlijk zou blijken dat daar niet zijn natuurlijke habitat ligt.

De Lexus RC-F onderscheid zich van concurrentie op drie punten. Ten eerste het design, het is verfrissend om Japans design in dit segment te zien. Het ontwerp is geslaagd en trekt veel bekijks. Wanneer de auto in het oranje wordt besteld is het natuurlijk helemaal feest. Het tweede USP is zijn atmosferische motor – waar vind je tegenwoordig nog een dergelijke achtcilinder? Het laatste punt is zijn uiterst prettige rijgedrag. Comfortabel maar ontzettend sportief, vlug maar ook goed te rijden wanneer er allemaal wat rustiger aan wordt gedaan. De prijs is stevig, maar de Jap heeft zich niet uit de markt geprijsd. 121.000 euro is de basisprijs, de testversie kost tienduizend euro meer. Veel zullen we hem niet tegenkomen, maar des te meer zal het een nekkendraaier blijven.