In navolging van de Mazda 6 heeft ook de ‘3’ voortaan het nieuwe gezicht van het Japanse merk. Terwijl andere merken downsizen dat het een lieve lust is, houdt Mazda het simpel en blijft met atmosferische blokken komen. Zo ook de Mazda 3 SkyActiv, met tweeliter benzine met 120pk. Zal dit model zorgen voor een stormloop bij de lokale Mazda-dealers?

Het uiterlijk van de nieuwe 3 past weer helemaal in het rijtje van nieuwe modellen van Mazda. De vormen zijn scherpgelijnd en dit geeft een sportieve look. Binnenin is er een hoop veranderd ten opzichte van het vorige model. De vormgeving is nog steeds wel herkenbaar, maar het dashboard in helemaal in lijn met de trend van deze tijd een stuk simpeler geworden. Alleen de luchtregeling is nog met daadwerkelijke knoppen te bedienen, de rest gaat via een scherm bovenop het dash. Dat scherm heeft wat weg van het systeem dat we onderandere in de Mercedes CLA 180 terugvinden, maar qua design nog net wat mooier dan laatstgenoemde. Het systeem van de Mazda werkt intuitief en op de tast en ziet er daarnaast mooi uit.

De voorstoelen bieden voldoende zitcomfort voor langere ritten, maar achterin is het voor lange volwassenen wat minder comfortabel toeven. Deze komen qua hoofd- en beenruimte wat tekort, alhoewel het merk de beschikbare ruimte slim heeft ingedeeld waardoor er voor de mensen van gemiddelde lengte nog best goed kunnen zitten. In tegenstelling tot veel andere modellen is er gewoon nog een mechanische handrem aanwezig, een verademing tussen al de elektronische handremmen, die overigens goed werken, maar toch een beetje de charme van het autorijden wegnemen. De bagageruimte van 364 liter is voldoende in deze klasse en met de banken plat kan er 1263 liter worden verstouwd.

Centraal in de Mazda 3 staat de tweeliter benzinemotor met 120pk en 210Nm koppel. Best nette cijfers, maar je kijkt toch nog even op wanneer je ziet dat de 3 in slechts 8,9 seconden naar de honderd sprint. Het vermogen in combinatie met het gewicht van 1200 kilo maakt dat dit een nette prestatie is. De topsnelheid ligt op 195 km/u. Het schakelen gaat ietwat stroef, maar toch schakelt de zesbak prima. Omdat we veel turbomotoren gewend zijn, is het even wennen, maar de motor heeft over een breed aantal toeren voldoende vermogen. De vermogensopbouw is linear en daardoor voorspelbaar. De fabrieksopgave voorspelt 5,1 liter per 100 kilometer, in de praktijk ligt het verbruik met 5,9 liter over dezelfde afstand niet eens heel ver uit de buurt. Een stuk beter dan veel kleine turbomotoren, die soms in de praktijk zelfs tot het dubbele van de fabrieksopgave verbruiken.

De Mazda 3 opereert in het enorm druk bevochten C-segment. We noemen de Renault Megane, Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Opel Astra, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 308 en Citroen C4. Stuk voor stuk zijn dit modellen die in hetzelfde vaarwater als de 3 zitten. Het verschil van de Mazda met zijn concurrenten is dat qua motorisering downsizing niet aan de orde is, het stuurgedrag een stuk scherper is dan veel concurrenten en daardoor er slechts nauwelijks comfortverlies is. Samen met een redelijke basisprijs van 22 en half mille moet de 3 de nodige potten en pannen kunnen breken in het overvolle C-segment.