De Mazda CX-5 kwam in een eerder autoverhaal al eens aan bod. In dit autoverhaal zoomen we in op een bijzonder stukje techniek van het Japanse merk. Tegenwoordig is ieder automerk bezig met het produceren van efficiëntere motoren om zo te kunnen voldoen aan de strenge eisen omtrent de uitstoot. Veelal wordt er gekozen voor ‘downsizing’, kleinere motoren, vaak nog drie cilinders ook, met een of meerder turbo’s. Het zorgt voor een efficiëntere motor die uiteindelijk minder belastend is voor het milieu. ‘Downsizen’ is bij Mazda als vloeken in de kerk. Mazda vaart bij een andere filosofie, ze bedenken afwijkende technieken om ook aan die uitstootnorm te kunnen voldoen. De Mazda CX-5 waar wij mee rijden beschikt namelijk over een 2.5 liter vier cilindermotor met cilinderuitschakeling. Een interessante techniek als je kijkt naar de downsize trend in autoland.

Een 2.5 liter motor met één of twee turbo’s betekent doorgaans minimaal 300 pk aan vermogen, ware het niet dat Mazda niet voor turbomotoren kiest. De 2.5 liter motor in de CX-5 is een zelf ademende, ook wel atmosferische of turboloze, verbrandingsmotor. De auto beschikt dan ook over een vermogen van slechts 194 pk en 258 Nm aan koppel. Die extra pk’s ten opzichte van de 2 liter motor van Mazda worden pas bruikbaar op de snelweg, waar een beetje extra vermogen nooit weg is. In de topsnelheid, 0-100 sprint of trekkracht zien nauwelijks of zelfs geen verschil. De 2.5 liter motor is standaard gekoppeld aan een ietwat trage 6-traps automaat en is alleen leverbaar als AWD.

Auto’s die beschikken over een motorinhoud van 2500cc zien we in autoland de laatste jaren zelden. Om een relatief grote motor efficiënt genoeg te maken moet er een fijn staaltje techniek aan te pas komen. Mazda komt met cilinderuitschakeling op de proppen. Bij een lage motorbelasting schakelt de auto naadloos twee van de vier cilinders uit met als resultaat een vermindering van de pompverliezen en een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik. Bij een constante snelheid van 40 km/u resulteert het zelf in een verbruiksvermindering van 20 procent. In de praktijk resulteert dit in een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Het overschakelen van vier naar twee cilinders gaat absoluut zonder dat je daar iets van merkt, daar hoor of voel je helemaal niets van, knap werk van Mazda.

De 2.5 liter wordt alleen geleverd in combinatie met het GT-M uitrustingsniveau. Wie last heeft van keuzestress moet absoluut voor de GT-M uitvoering gaan, er valt dan simpelweg niets meer te kiezen. De auto beschikt dan over alle mogelijk opties: Keyless Entry, Lederen interieur, Elektrisch verstelbare voorstoelen, automatische achterklep, head-up display, schuif-/kanteldak, een Bose geluidsinstallatie en 19 inch lichtmetalen velgen. Ook op het gebied van veiligheid is de GT-M uitvoering compleet uitgerust met onder andere  actieve remhulp, verkeersbordherkenning, rijbaan assistent, dode hoek herkenning en adaptieve cruise control. Wie dus voor de GT-M uitvoering gaat, dient alleen nog een kleur te kiezen.

De Mazda CX-5 GT-M met de 2.5 liter met cilinderuitschakeling is verkrijgbaar vanaf €50.290,- Alhoewel we ‘vanaf’ misschien beter weg kunnen laten. Los van de lakkleur valt er niets meer aan te vinken op de optielijst. Voor mensen die last hebben van keuzestress lijkt dit dus de beste oplossing. Ben je een fan van de bijzondere techniek of wil je gewoon een beetje extra power? Dan is de keuze voor de 2.5 liter snel gemaakt. Vind je €50.290,- toch iets te gortig? Kies dan voor een kleiner motor en een ander uitrustingsniveau en ga zelf met de optielijst aan de slag.

Benieuwd naar de Mazda CX-5 Private lease? Bekijk de link.