Voor sommige mensen moet het toch even wennen zijn geweest toen Mercedes een aantal jaar geleden de A-Klasse compleet verjongde. Waar het vorige model A-Klasse door sommigen gekscherend een ‘seniorenbak’ werd genoemd, heeft Mercedes nu een jonge sportieve hatchback op de weg gezet. Dit bleek een succes en daarom besloot Mercedes hierop voort te borduren. In eerste instantie met de komst van een strakke sedan onder de noemer CLA-Klasse en nu met een cross-over in de vorm van de GLA-Klasse. Is dit waardige concurrentie voor de X1 en Q3 of gewoon een A-Klasse met kapsones?

Het interieur is rechtstreeks gekopieerd vanuit de A-Klasse. Hiermee doet Mercedes een goede zet want op het interieur uit de A-klasse viel bijzonder weinig aan te merken. De stoelen zitten stevig en bieden veel steun ook ogen ze bijzonder sportief dankzij hoofdsteunen die als het ware één geheel vormen met de stoel. Op de achterbank is de hoofdruimte rianter en ook de bagageruimte is met 80 liter toegenomen ten aanzien van de A-Klasse. In het dashboard komt duidelijk de Duitse zakelijkheid terug en zien we veel ‘premium’ elementen. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de vele subtiele lampjes die overal zijn wegwerkt zoals in de hoofdsteunen en in de handgrepen. Toch is het interieur niet perfect en dit is vooral te wijten aan het multimediascherm. Dit scherm lijkt, net zoals te zien is in de andere modellen van Mercedes, nog even snel gemonteerd te zijn op het dashboard. Daardoor heeft het een goedkope uitstraling en vooral in de Ambition – uitvoering zijn de randen om het scherm heen extra dik wat het geheel nog goedkoper maakt.

Qua uiterlijk is de GLA-Klasse een stoere auto. De ingrediënten groter, breder en hoger geven de auto zowaar SUV kenmerken mee. Mercedes laat je de keuze maken uit verschillende soorten uitvoeringen. Het is maar net welk pakket je aanvinkt bij de dealer. Ga je voor de business-line dan krijg je een variant met een relatief subtiel uiterlijk mee. Ga je daarentegen voor het AMG-pakket dan zal menig buurtbewoner reikhalzend langs de weg staan als je langsrijdt. Met dit pakket smoelt de GLA prachtig.

Er is een breed scala aan motoren leverbaar. Beginnend de GLA200 in zowel benzine als diesel variant. Naast de GLA200 diesel is er met die brandstof ook de GLA220 waarbij 4Matic ook op het keuzelijstje staat. De benzinevarianten tellen door tot de GLA250 en 45 AMG in 4Matic uitvoering. De door ons geteste GLA200 CDI beschikte over een dieselmotor met 136 pk waarop maar weinig aan te merken is. Daarbij heeft Mercedes bijzonder goed gelet op de isolatie van de auto en zodoende is het motorgeluid bijzonder subtiel aanwezig tijdens het rijden. Ook heb je maar weinig last van trillingen bij een stationaire loop. Zowel op het asfalt als offroad levert de GLA goede prestaties en incasseert het onderstel de oneffenheden in het wegdek goed.

De cocktail met goede ingrediënten maakt de GLA-Klasse een fijne auto. Betekent dit dat we een sprintje gaan trekken naar de dealer? Kijk dan eerst nog even goed naar de inhoud van je portemonnee, om de sleutels van het instapmodel in handen te krijgen mag je namelijk een bedrag van minimaal €35.000 neertellen. Dit is een fors bedrag, zeker als je kijkt naar de concurrent zoals de een Volvo V40 Cross-Country. Toch krijg je voor dit bedrag een fijne auto met een hoge zit die een stuk comfortabeler is dan de conventionele A-Klasse

Auteur: Joep de Heer

Fotografie: Jens Ravesloot