Is de A-klasse die ster van formaat zoals we gewend zijn van de fabrikant uit Stuttgart? Die vraag stond centraal bij de test in de Mercedes-Benz A180 CDI. De premium C-segmenter neemt het op tegen de Audi A3BMW 1-serie en de Volvo V40. Net daaronder volgen de Volkswagen Golf en Opel Astra. In het segment van de compacte middenklassers draait het om uitstraling, rijgedrag en ook rijplezier. Met drie directe concurrenten moet de A-klasse zich dus volop bewijzen.

De nieuwe generatie Mercedes-Benz. Zo noemt het merk de vernieuwde A-, B- en C-klasse. Bij laatstgenoemd model betrof het een facelift, maar de A- en B-klasse zijn compleet vernieuwd. We hebben reeds de B-klasse in een eerder stadium getest en daarom is het nu de beurt aan de A-klasse. In deze uitvoering straalt het design gezag uit. Het is de tekenaars gelukt om het typische statige overkomen te behouden. Tegelijkertijd heeft de nieuwe A-klasse een jonge, frisse en dynamische uitstraling en kan het daarmee niet anders dan ook jonge kopers trekken.

Het dash is vrij grijs en daarmee wat saai, maar de luchtkokers – mede afkomstig uit de SLS AMG en SLK – maken veel goed. De ergonomie is prettig, hoewel de bediening van de ventilatie een beetje weggestopt is. Bovendien zit er op deze versie een handmatige airco. Dat is wel wat karig voor een auto met een prijs van meer dan 30 mille. Standaard is de A180 CDI BlueEFFICIENCY EDITION uitgerust met cruisecontrol, navi, bi-xenon, parkeersensoren achter en een met leder bekleed stuurwiel. Daarmee komt de prijs op 29.995 euro. Op de testvariant zit Metallic Lak a 678 euro en daarnaast een Line Style pakket ter waarde van 1150 euro. Tezamen drijft dat de prijs op naar bijna 32 duizend euro. Dankzij het lederen stuurwiel voelt de A-klasse luxe aan. Het Becker navigatiesysteem werkt middels de centrale knop op de middenconsole. Werkt prima, het scherm oogt echter wat aftermarket en is qua graphics een beetje eenvoudig.

De Mercedes-Benz A-klasse is leverbaar in vijf verschillende benzinemotoren en vier diesels. Van belang zijn de versies die met 20% bijtelling zijn te verkrijgen. De A 45 AMG is met 360pk natuurlijk spectaculair, maar belangrijker voor de Nederlandse markt zijn zij die een gunstig verbruik koppelen aan weinig bijtelling. De A180 in benzinevariant is de enige motor die in aanmerking komt voor het fiscale voordeel. Deze levert 122pk en doet 9,9 seconden over de sprint naar 100 en is bij 190 uitgeteld. Voordelig dieselen kan in maar liefst vier varianten. Onderaan de voedselketen staat de A160 CDI met een bescheiden 90pk. 0 tot 100 maar liefst 13,8 seconden en de top is 180 km/u. Deze variant is behoorlijk traag en daarom weinig aantrekkelijk. Een tree hoger staat de A180 CDI met 109pk die wij rijden. Deze gaat 10 kilometer per uur harder dan zijn broertje en is in 11,3 seconden bij 100. Prima waarden voor het Nederlandse gebruik. Daarboven komen de A200 en A220 CDI. Deze leveren respectievelijk 136 en 170pk, sprinten in 9,3 en 8,2 seconden naar 100 en klokken maximaal 210 en 220 kilometer per uur. Al deze varianten komen dus in aanmerking voor slechts 20 procent bijtelling.

De A180 CDI BlueEFFICIENCY Edition rijdt aangenaam en is vrij comfortabel. Toch is het onderstel niet dermate op comfort afgesteld zoals we dat van Mercedes-Benz gewend zijn. Het wordt nooit hinderlijk, maar bij drempels voel je het verschil met andere modellen van het merk. Het grote voordeel van het onderstel is zijn wegligging. Tijdens het rijden blijft het contact met de weg intact en in sportief genomen bochten kleeft de A-klasse aan het wegdek. Van overhellen is dan ook absoluut geen sprake. Het stuurgedrag is lekker direct, vooral in bochten lijkt de besturing nog een tandje strakker te worden waardoor het insturen communicatief nog beter gaat. Al met al een fijne rijdersauto. Het gemiddelde verbruik komt uit op ongeveer 1 liter per 18 kilometer, maar bij een rustige rijstijl is 1 op 20 zeker mogelijk. De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse moet het in het premium C-segment beter gaan doen dankzij de verscherping van de regels die concurrenten zal treffen, want de komende jaren blijft dit model gevrijwaard van een hogere bijtelling, zeker tot 2016.