Je moet het maar durven: een hatchback ombouwen tot een coupé. Een blik in de geschiedenis wijst uit dat dit niet altijd de beste keuze is geweest van een autofabrikant. Toch zet Mercedes hier een coupé van de A-Klasse neer met hetzelfde onderstel, voorwielaandrijving en een exact dezelfde neus als zijn broertje. Is de CLA-Klasse meer dan een A-Klasse met een kont?

Mercedes claimt met de CLA een compleet nieuw segment in de markt te brengen. En daar kunnen ze nog wel eens gelijk in hebben. Deze compacte vierdeurs coupe is een behoorlijke aandachttrekker op de weg en er is nog weinig concurrentie voor de auto gesignaleerd. BMW probeert met de zojuist gelanceerde 2-serie in de buurt te komen, maar moet het doen met 2 deuren minder en minder binnenruimte. De CLA blijft daardoor een klasse apart. Door het effectieve design van de auto is dit model van Mercedes het meest gestroomlijnde productiemodel dat er is. Dit laat zich bewijzen in een laag weerstandcoëfficiënt (Cwaarde) van 0,23. Een unieke waarde binnen Nederland.

Eenmaal ingestapt vallen er direct een aantal zaken op. De cockpit van deze auto is om je heen gebouwd en om het gehele interieur straalt sportiviteit uit. Zo zitten de hoofdsteunen vast aan de stoelen en zijn er subtiele lampjes aangebracht onder deze hoofdsteunen. Dit is niet alleen bij de voorstoelen het geval maar ook de achterbank is voorzien van ‘vaste’ hoofdsteunen. De cockpit is eenvoudig opbouwt en veel onderdelen worden bedient door een centrale draaiknop zoals we deze kennen uit andere auto’s uit de hogere segmenten. Zit je voorin dan heb je qua ruimte niets te klagen. Achterin is dit een ander verhaal, door het gestroomlijnde design valt de hoofdruimte weg en met je knieën zit je tegen de voorstoelen. De laadruimte is daarentegen met haar 470 liter bijzonder ruim en diep, en significant groter dan de A-Klasse. Door de redactie van Autoverhaal werd er gereden in een CLA-Klasse met een Ambition pakket. Dit pakket bevat onder andere Bi-xenon koplampen, navigatie, parkeerhulp, cruise controle en een lederen stuurwiel. Voor dit pakket moet €2.495,- worden neergeteld en tegen een meerprijs kan er gekozen worden voor het Prestigepakket. Dit omvat dezelfde elementen als het Ambition pakket maar wordt nog aangevuld met automatische airconditioning.

Op motorisch gebied is er ruim voldoende keuze. Zo is er de keuze uit drie varianten met diesel en vier varianten met benzine. De lichtste motorisering start bij de CLA 180 standaard met een 6 versnellingsbak en een vermogen van 90 kW / 122 pk. Wil je de ‘Autobahn racer’ uithangen dan kan er gekozen worden voor de CLA 45 AMG 4MATIC standaard met 7 traps automaat met een vermogen van 265 kW / 360 pk. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan deze motoren. De CLA 180 kent een instapprijs van €33.495,- en voor de CLA 45 AMG moet er bijna het dubbele over de toonbank worden geschoven, de basisprijs van deze auto is namelijk €65.751,-. De modellen van de CLA hebben standaard voorwielaandrijving, vierwielaandrijving (4MATIC) is optioneel. Een aantal modellen zijn nu nog verkrijgbaar met 20% bijtelling, er moet dan gekozen worden voor een 180, 200 of een 220. Voor de andere modellen geldt een bijtelling van 25%.

Mercedes richt zich met de CLA-Klasse duidelijk op het jongere publiek en deze keuze bevalt ons wel. Ondanks de sportieve uitstraling van deze Coupé Leight krijg je toch het gevoel in Duitse topklasse te rijden. Naarmate je langer met deze auto rijdt ga je hem meer waarderen. Het is echt een plaatje om naar te kijken en iedere keer als je een ritje gaat maken trek je met een grijns het protier dicht. Gegarandeerd rijplezier, daar staat de CLA voor.

Auteur: Joep de Heer

Fotograaf: Martijn van den Berg