Het credo van Mercedes-Benz luidt: Das beste oder nichts. Om dat credo in praktijk te beleven reden wij met de Mercedes-Benz S350 Bluetec, het vlaggenschip van het merk uit Stuttgart. Ruim 125 jaar geleden begon het Duitse merk met het bouwen van auto’s en ruim een eeuw later bewijst het merk dat ze een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt. Het geteste model is dan ook voorzien van allerlei luxe zoals een panoramisch schuifdak, een scherm met splitview (twee verschillende beeldschermen) en een automatisch te bedienen klep van de kofferbak.

Nadat Mercedes’ grootste broer een in 2005 met een nieuw model kwam, was het twee jaar geleden tijd voor een opfrissing. Zowel aan de voor- als achterzijde van de limousine is de overbekende LED-technologie toegepast. Het interieur ademt pure luxe uit en ziet er zeer fraai uit, nog fraaier dan het interieur van de eerder geteste Lexus LS President. Zoals het hoort in deze klasse is centraal in het dashboard een multimedia systeem geplaatst, waar zowel navigatie en telefoon- alsook informatie over het voertuig is weergegeven. Het testmodel is verlengd en dat komt ten goede van de achterpassagiers, die krijgen er dertien centimeter beenruimte bij.

Met de afwerking zit het uiteraard geheel goed. De gebruikte materialen zijn van zeer hoogwaardige kwaliteit en veel is overgoten met een vleugje leer. De beide voor- en achterstoelen zijn verwarm- en ventileerbaar. Dat laatste komt er goed van pas bij warme dagen en bleek ook in praktijk prima te functioneren. Daarnaast zijn de voorstoelen op tien verschillende manieren te verstellen, waardoor je helemaal je ideale zitpositie kan bepalen. Datzelfde geldt voor de achterpassagiers. Ook is het mogelijk om vanaf de rechterstoel achterin de stoel daarvoor te bedienen, hetgeen uiteraard is bedoeld voor de hoogwaardigheidsbekleder die doorgaans aldaar zetel neemt. Ook de bestuurder kan deze stoel bedienen. Wanneer de achterpassagier(s) even willen uitrusten, komen er met één druk op de knop zonneschermen uit de achterportieren die het zicht van buiten naar binnen onttrekken.

Ook in de topklasse wordt er tegenwoordig aandacht geschonken aan het drieledige adagium: sneller, schoner en zuiniger. Het vermogen is gestegen van 235 naar 258 pk, en dat komt tot uiting in de prestaties. Wat betreft snelheid is het nieuwe vlaggenschip 0,4 seconden sneller van stilstand naar honderd kilometer per uur dan zijn voorganger. Deze sprint kost namelijk 7,1 seconden, de top is logischerwijs begrensd op 250 kilometer per uur.

Ook is het tegenwoordig ‘maatschappelijk verantwoord’ om in een dergelijke limousine rond te rijden. De uitstoot is namelijk gedaald van 202 naar 164 gram co2 per kilometer. Een forse afname dus, waardoor het milieu in theorie een stuk minder belast wordt. Het gemiddelde verbruik is tenslotte eveneens gedaald van 7,7 liter naar 6,8 liter per honderd kilometer. Met deze gunstige cijfers kan je met een gerust hart aankomen bij een verjaardagsfeestje van de buren. Ook in de praktijk blijkt dit niet ver van de waarheid af te zitten, over een zeer sportief gereden traject van ruim vijfhonderd kilometer kwamen we nog lang niet in de buurt van de 1 liter op 10 kilometer. Pas als je echt gaat planken kom je -over langere afstanden- bij die waarde in de buurt. Het accelereren verloopt uitermate geruisloos en comfortabel. Bij het vloeren van het gaspedaal sprint de wagen binnen de kortste keren op een zeer aangename manier naar illegale snelheden. Wind- en omgevingsgeluiden zijn vrijwel afwezig, vanaf 180 kilometer per uur worden deze logischerwijs duidelijker hoorbaar. De pit is er bij 220 km/u wel een beetje uit, maar de limousine stopt niet met accelereren tot 250 km/u. Voor functionarissen, hoogwaardigheidsbekleders en directeuren -want zij zijn immers over het algemeen de doelgroep- zullen het vooral waarderen dat ze op een zeer aangename wijze door het land worden vervoerd.

Wanneer je op zoek bent naar een zeer representatieve zakelijke limo in het F-segment is de keuze niet erg groot. De Lexus LS, Audi A8, Mercedes S-klasse en BMW 7-serie zijn de belangrijkste spelers in dit segment. Wanneer ‘maatschappelijk verantwoord’ bezig zijn van groot belang is, zal de keuze al snel vallen op de hybride versies, die ook inmiddels zijn doorgedrongen tot het topsegment. Wanneer er echter wordt gekeken naar de uitstoot van schadelijke stoffen, is dat bijvoorbeeld bij een S500 bijna gelijk aan die van een S400 Hybrid. De meerwaarde van een hybride aandrijflijn is dan ook voornamelijk de belettering op de achterzijde.Met de Mercedes S350 Bluetec verlengd ben je in het bezit van een zeer potente, krachtige en comfortabele diesel. ‘Airmatic comfort’ is het toverwoord in de S-klasse, daarmee wordt het onderstel aangenaam afgesteld en behoren voelbare oneffenheden in de weg tot het verleden. De ruimte achterin is zeer goed, het is zelfs voor lange volwassenen mogelijk volledig de benen de strekken, iets wat zelfs in de Lexus LS600h L niet helemaal mogelijk was. Terwijl sommigen bij een BMW 7-serie het patserige kenmerk naar voren vinden komen, is daar volgens velen bij een S-klasse geen sprake van. Die komt waardig en degelijk over, maar vooral ook zeer zakelijk en indrukwekkend. Met deze zakenlimo kan je thuiskomen.