Het eerste wat ons opvalt aan de gefacelifte Clubman is dat de auto volwassen geworden is. Als volwaardige vijfdeurs telt de Clubman nu helemaal mee in het C-segment. Het geeft de auto een betere look maar maakt hem ook zeker praktischer dan zijn voorganger. Hiermee dicht Mini het gat in de range van hun modellen, veel jonge bestuurders die de mooie ervaring hebben opgedaan met de Mini Cooper of Cooper S willen na een tijdje toch een wat grotere auto. Het praktische gebruikersgemak was met de vorige versie van de Clubman toch wel een punt van kritiek. Nu heeft Mini er weer een volwaardige versie bij, en dat zien wij Nederlanders graag.

De typeaanduiding achter Clubman… S spreekt boekdelen. Het is iets wat veel rijders aanspreekt. De Clubman is met zijn gewicht van ongeveer 1500 kilo toch wel een forse auto, maar de tweeliter turbomotor met 192 pk maakt dat weer goed. De motor is heerlijk rustig in de green en comfort mode maar in de sportmode wordt de motor tot leven gewekt en werkt de auto zich moeiteloos door bochten ondanks zijn gewicht en lengte. Binnen luttele seconden (pakweg 7-8) weet de Beier zich naar honderd te sprinten en de topsnelheid is vastgesteld op meer dan tweehonderd kilometer per uur. Dat is niet het belangrijkst, maar voor veel mensen toch een voorwaarde voor hun nieuwe auto. Het verhoogt in elk geval het rijplezier en dat is pure winst.

De achterkant van de Clubman kenmerkt zich door twee kleine achterdeurtjes. Gaaf? Jazeker. Praktisch? Nee. Hier gaat design voor gebruikersgemak. In het interieur word je verwelkomt door een sierstrip met het John Cooper Works logo dat nog even duidelijk aanstipt dat het hier niet gaat om zomaar een Mini. De afwerking is van een hoog niveau en sommige details in het interieur van de Clubman zijn magnifiek, de tuimelschakelaars geven je een good feeling en als je dan de grote rode schakelaar (start/stop) naar beneden drukt hoor je de roffel door de sportuitlaat. Dat is het teken: je kunt van je sportieve rit gaan genieten. Op korte ritjes wordt het verbruik wel wat stevig, we noteerden over een lange afstand waarbij het gaspedaal niet werd gespaard 1 op 12. Doe je het allemaal wat rustiger aan, dan is 1 op 15 best te halen.

In de middenconsole bevindt zich de typische centrale knop die we kennen uit andere modellen van het Duitse concern. Het werk allemaal erg fijn. Ook vinden we een automaat met de mogelijkheid om diverse rijmodi en het karakter van de auto in te stellen. Centraal staat de grote klop in het midden waarop je de navigatie en boordcomputer kunt aflezen. Afhankelijk van je rijstijl wordt de klok verlicht in verschillende kleuren. Erg leuk, vooral als het donker is. Het zijn kleine details, maar ze dragen wel bij aan het rijplezier. En misschien is dat wel het belangrijkste argument voor de Mini Clubman, het is fun to drive, waarbij het praktische gebruikersgemak niet uit het oog wordt verloren. Wat ons betreft benadert het voor de doelgroep een schot in de roos.