Mini staat bekend om het bouwen van hippe, vlotte, goedsturende, compacte auto’s. Het jongste gezinslid uit de familie is de Mini Cooper Roadster en daarom vonden wij het een goed moment om deze te testen. Dakje eraf en rijden maar!

Tijdens de testperiode is het nog best aangenaam weer voor de tijd van het jaar en met de verwarming aan is het nog prima te doen met een open dak. Het interieur is frivool, allerlei vrolijke elementen stralen je toe. Recht voor je neus is de toerenteller en centraal op het dashboard bevindt zich een enorme kilometerteller. De onderste knoppen op het dashboard zitten wat minder voor handbereik, de versnellingspook zit een beetje in de weg. De stoelen zitten goed en zijn te verwarmen. Het Harman Kardon systeem klinkt goed en zuiver.

Met een Mini kan je veel pret beleven, en voor de Cooper Roadster geldt dat zeker niet minder. De 1.6-pitter blaast een vrolijk deuntje mee en het geluid uit de uitlaat klinkt goed. Voor je het weet zit je op een snelheid die doorgaans alleen op de snelweg mag worden gereden. Om specifiek te zijn: in 9,2 seconden blaast de Roadster naar de honderd en 199 kilometer per uur is de top. Tweehonderd kilometer per uur is dus net teveel gevraagd, maar deze snelheid zal je niet snel rijden binnen Nederland, bovendien zal de gemiddelde cabriorijder deze snelheid ook zeker niet in zijn hoofd halen.

Het stuurgedrag is uitermate scherp en zeker. Je smijt de Mini zo de bocht door en in het bochtenwerk is er nauwelijks sprake van gripverlies. Pas in een later stadium grijpt de techniek in, maar pas op zo’n laat tijdstip dat er genoeg ruimte overblijft voor gooi- en smijtwerk. Je hebt niet het gevoel vermogen tekort te komen, ondanks dat 122pk aan vermogen op papier niet zoveel lijkt. Het net iets meer dan duizend kilo wegende auto’tje heeft geen last van overgewicht en komt daardoor vooral vlot over.

Gemiddeld zou een verbruik van 5,7 liter moeten kunnen worden bereikt. Dat deze opgave vrijwel altijd een utopie is, blijkt ook bij deze test. Een liter of 6,9 per honderd kilometer mag de pret echter zeker niet drukken, als je op het verbruik let koop je eerder een Polo Bluemotion of een andere grijze muis. Het unieke concept van Mini is echter zijn X-factor en zijn aansprekende stuur- en weggedrag. Gecombineerd met het hippe imago, de mooie looks en de sportieve brom, is de Mini Cooper Roadster een welkome aanvulling op het gamma van de Mini-familie. Voor liefhebbers zeker een interessante optie.

Test Mini Cooper Roadster

Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1598 cc
Max. vermogen: 90 kW (122 pk)
bij 6000 tpm
Max. koppel: 160 Nm
bij 4250 tpm
Acceleratie 0-100: 9,2 sec
Topsnelheid: 199 km/u
Fabrieksopgave: 5,7 liter per 100 km
Testverbruik: 6,9 liter per 100 km