‘Het blijft een apart ding’ hoor ik een vlotte jongen met een Opel Corsa tegen mij zeggen tijdens het tanken. ‘Maar ik vind hem wel stukken mooier dan het origineel’ haast de Corsa-rijder er achteraan te zeggen. En daarmee verwoordt hij precies onze gedachten. De sportieve uitstraling die deze Nissan Juke Nismo meekrijgt past behoorlijk goed. Maar daarmee is nog niet alles gezegd.

We kennen de Juke allemaal als die vreemde breedbekkikker van Nissan. Hij heeft een futuristische snoet met de grote koplampen, een relatief hoge instap en ondanks het feit dat hij zo groot lijkt, is de binnenruimte beperkt. Het reguliere model spreekt vooral een leeftijdsgroep van boven de 35 aan. Maar wat doet Nissan? Die laten hun Nismo divisie in Japan er eens goed naar kijken. Nismo is bij ons vrij onbekend. Je zal de naam misschien voorbij hebben zien komen in combinatie met een GT-R. Nismo staat voor Nissan Motorsport en is in Japan al jaren een begrip voor snelle en sportieve wagens. Na het aanpakken van de GT-R en de 350Z is dan ook de Juke aan de beurt voor een sportieve opfrisbeurt. Door deze wagen een sportief sausje mee te geven beoogd Nissan het Europese publiek kennis te laten maken met de Japanse sportdivisie.

Over het extrieur kunnen we niet zomaar een algemeen oordeel hebben. Je houd ervan of je vindt het helemaal niets. Een tussenweg is er niet, toch vinden we deze versie een stuk toegankelijker dan het origineel. Het verschil zit hem in de spiegelkappen die van kleur verschillen, aangebrachte ledjes, een spoiler, grote velgen, en een sportief rood lijntje op het front van de wagen. Binnenin is het bekleding van de stoelen en het stuur gehuld in een combinatie van suède/alcantara. Je neemt plaats op grote sportstoelen en kijkt naar de grote rode klokken die je moeten vertellen wat je snelheid is en stuurt met een prachtig sportstuur. Sportbeleving op en top.

Wat is er onder de kap veranderd? De dikste motor van de reguliere Nissan Juke is de DIG-T met 190 pk. Nismo voegt daar maar 10 pk aan toe en perst daarmee een vermogen van 200 pk uit het 1.6 turboblok. Nissan heeft geprobeerd het rijgedrag van deze Juke zoveel mogelijk te optimaliseren. Het pookje schakelt heerlijk kort en het stuur ligt erg comfortabel in de handen. Over het optrekken zijn we wat minder te spreken. Juist met een sportieve auto wil je je medeweggebruiker wel eens uitdagen voor een stoplichtsprintje. Druk je echter het gaspedaal in en zie je de toerentellen omhoog schieten, dan zul je vanuit stilstand minder snel optrekken dan verwacht. Door het hoge zwaartepunt verliezen de voorbanden tijdens het accelereren snel grip, waardoor wielspin ontstaat. Een minpuntje voor deze leuke Japanner.

Verder heb je met de Nismo auto waar je ontzettend veel plezier mee kunt beleven. Met een top van 215 km/u en een sprint van 7,8 seconden naar de honderd ben je daarnaast ook nog behoorlijk snel. Om er dagelijks in rond te rijden moet je wel even 34 mille aftikken bij de dealer. Een vrij hoge prijs voor een auto van deze klasse. Vooral als je kijkt naar de vraagprijs van veel concurrenten met hetzelfde vermogen.

Met de Juke Nismo ben je een blikvanger op elke plaats waar je komt, en rijdt je zeker iets exclusiefs. Wil je echt los gaan kies dan voor de RS versie. Deze heeft 18 pk meer dan de normale Nismo variant en beschikt over een sperdifferentieel, maar eigenlijk heb je de RS versie helemaal niet nodig; met de Nissan Juke Nismo zul je al genoeg lol beleven.

Benieuwd naar de Nissan Juke Private lease? Bekijk de link.