Wij reden de auto van het jaar 2011, de Nissan Leaf. De Leaf is volledig elektrisch aangedreven en heeft een maximale actieradius van ongeveer 160 km. Op de Nederlandse markt is de Nissan Leaf één van de eerste elektrische auto’s. Sinds de introductie in maart 2011 zijn er ruim 400 Leafs verkocht. De Nissan Leaf is hiermee geen verkooptopper, toch complimenteren wij Nissan dat zij het aangedurfd hebben om als één van de eersten een relatief betaalbare elektrische auto op de markt te zetten. De letterlijke betekenis van het woord ‘Leaf’ is ‘blad’ (van een plant). De naam Leaf zal gekozen zijn vanwege de overeenkomende CO2 uitstoot tussen beiden. Net als de bladeren van een plant is de Nissan Leaf vrij van CO2 uitstoot. Hierbij moeten we wel een aantekening plaatsen. De Nissan Leaf is namelijk enkel volledig milieuvriendelijk wanneer de stroom waarmee de auto voorgedreven wordt ook volledig ‘groen’ is. De Nissan Leaf heeft een opmerkelijk design. De auto is ongeveer 4,5 meter lang en ruim 1,5 meter hoog. Officieel staat de Nissan Leaf als 5-deurs hatchback ingedeeld. Het beste kunt u de Leaf wat ruimte betreft vergelijken met auto’s uit het C-segment, zoals de Volkwagen Golf, Opel Astra of Mazda 3. Wel heeft de Nissan Leaf een wat hoger model. Dit komt voornamelijk omdat het accupakket van de auto in de bodem is verwerkt. Een schoonheid willen we de Leaf niet noemen. Hoewel de auto vloeiende lijnen heeft doen met name de voorlampen ons denken aan een auto uit een stripboek. In praktijk blijken de meningen echter verdeeld. Men vindt de auto mooi of juist heel lelijk.

Voor het eerst heeft autoverhaal een elektrische auto getest. De Nissan Leaf is voorzien van een pakket lithium-ion batterijen die in het chassis van de auto zijn verwerkt. Ook onder en achter de tweede zitrij zitten accu’s. Dit gaat wel ten koste van de nodige ruimte in de kofferbak. Dit pakket aan batterijen levert 90kW. De elektromotor in de Leaf levert 80kW en een maximaal koppel van 280Nm. Het opladen van de Nissan Leaf kan op drie verschillende manieren. Het kan via een snellaadpaal waarmee de Nissan Leaf in een half uur voor 90% is opgeladen. De tweede optie is door gebruik te maken van een gewone laadpaal, dan duurt het laden circa 4 tot 6 uur. Een derde optie is gewoon thuis aan het stopcontact. In 8 tot 12 uur laadt de Nissan Leaf zich voor 100% op. Via de uitgebreide boordcomputer kunt u precies zien hoever de auto is opgeladen en hoeveel tijd het nog kost. Ook kan dit systeem alle beschikbare laadpalen in de omgeving opzoeken en in samenwerking met de navigatie een route plannen. Wanneer de accu’s volledig zijn geladen kunt u onder ideale omstandigheden een afstand van 160 km rijden. In praktijk is dit nogal wisselend. Als u rustig optrekt, de auto laat uitrijden wanneer u gaat stoppen en niet boven de 80km/u komt is het mogelijk deze afstand te rijden. Echter bij een snelheid van 120 km/u zijn de accu’s na 100 km leeg. Voor 90% van de consumenten is de geen probleem. De meeste mensen rijden toch niet meer dan 100 kilometer per dag.

Het elektrisch rijden op zichzelf is een belevenis. In de auto is het zeer stil. Je hoort geen verbrandingsmotor, enkel bandengeruis verstoort de stilte. Wel moeten we opmerken dat de goede hoorder last kan hebben van een hoog piepgeluid dat de elektromotor veroorzaakt. Op het moment dat u het gaspedaal intrapt reageert de Nissan Leaf heel direct. Doordat de elektromotor verbonden is aan een traploze automaat versnelt de Leaf buitengewoon geleidelijk. Hierdoor voelt de Leaf heerlijk comfortabel en vlot aan. De Nissan Leaf geeft u geen sportwagen prestaties. Voor een ruim 1500 kilo zware elektrisch aangedreven auto is 11,9 seconden op de 100 km/u een prima prestatie. De top van de Nissan Leaf is 144 km/u. In praktijk ligt deze top iets hoger aangezien we tijdens de test een snelheid van 152 km/u bereikten. De Leaf heeft een zeer lichte besturing. Heel precies is de besturing niet. Bij het insturen van een bocht voelt de besturing niet heel scherp aan. Sportief kunnen we de auto daarom ook niet noemen. Ook door het hoge gewicht van het accupakket heeft de Nissan Leaf een laag zwaartepunt. Hierdoor is de Leaf stabiel in bochten, maar heeft wel snel last van overstuur.

Het uitrustingsniveau van de Leaf is standaard behoorlijk uitgebreid. Navigatie, bluetooth, elektrische spiegels, lichtmetalen velgen en een uitgebreide boordcomputer zijn standaard. Leuk zijn ook de diverse details waarmee Nissan wil laten zien dat de Leaf een auto is met ‘zero emission’. Zo is het Nissan logo aan de voorkant blauw in plaats van zilverkleurig. Ook zijn er diverse blauwe tinten in het interieur verwerkt. De afwerking van de Nissan Leaf is prima. Zowel voor het interieur als het exterieur worden redelijk goede materialen gebruikt. In de auto valt onmiddelijk de modern ontworpen knop in het middenconsole op waarmee de automaat wordt bedient. Deze plastic knop is handig in bediening maar voelt wat goedkoop aan. Het dashboard is overzichtelijk en goed te bedienen. Over de boordcomputer zijn we minder tevreden. De bediening van de diverse programma’s is niet altijd helder. Ook zijn sommige functies op twee of drie manieren te regelen. Positief zijn de uitgebreide programma’s die de bestuurder voorzien van informatie over laadpunten, oplaadtijd en verbruik. Deze info is eenvoudig met uw smartphone te verenigen. Interessant is de weergave van het aantal kilometers dat u nog kunt rijden op de accu’s. Dit aantal kan variëren afhankelijk van uw rijstijl en het wel of niet gebruiken van de airconditioning. Ook kunt u tijdens het rijden zien in welke mate u de accu’s oplaad of juist verbruikt. De stoelen en de beenruimte is prima in de Leaf. Ook achterin is het goed toeven.

Met een kleine € 35.000 euro is de Nissan Leaf geen koopje. Met name door het accupakket is de Leaf aan de prijzige kant. Dit is ook een belangrijke reden dat de Leaf geen verkooptopper is. Wel heeft u voor het geld een complete auto zonder brandstofkosten. Vergeet ook niet het comfort van een elektrisch aangedreven auto en de bijkomende stilte. De elektrische Nissan Leaf is een geslaagd alternatief voor de traditioneel aangedreven auto.

Test: Nissan Leaf
Accupakket: 90 kW
Max. vermogen: 80 kW
Max. koppel: 280 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 11,9 sec
Topsnelheid: 144 km/u
Actieradius: circa 160 km
Actieradius tijdens test: 110 – 140 km