De naamsaanduiding ‘Micra’ is voor veel Nederlanders bekend. Erg bekend zelfs. Een hele generatie is grootgebracht met deze gebakjes, die garant voor een hoop rijplezier stonden. Dankzij de lage prijs en de relatief hoge betrouwbaarheid kozen veel consumenten voor dit model. Inmiddels is het model volwassen geworden. Dat komt tot uiting in het meest recente ontwerp. Voortaan is de Micra een stuk groter, volwassener en moet hij het kunnen opnemen tegen concurrenten als de Ford Fiesta, Toyota Yaris, Kia Rio en Hyundai i20. We zijn erg benieuwd hoe deze nieuwe B-segmenter zich tijdens onze test zal gedragen.

Zoals gezegd is de Nissan Micra voortaan een stuk groter. Het testmodel is oranje van kleur en valt daardoor extra op. We zijn wel te spreken over het design. Natuurlijk blijft dit een kwestie van smaak, maar je moet Nissan meegeven dat ze er veel werk van hebben gemaakt. De scherpe lijnen en steile vouwen geven de koets een frisse en vlotte indruk. Ook binnenin is het frivoliteit wat de klok slaat. Het afgeplatte stuurwiel is volgehangen met knopjes waarmee ondermeer cruise controle en audio is te bedienen. Centraal geplaatst op het dashboard vinden we een navigatiesysteem, dat naar behoren werkt. Veiligheidssystemen zijn ook in voldoende mate aanwezig, we noemen bijvoorbeeld lane keep assist, een systeem dat je helpt om binnen de wegbelijning te blijven. Luxe is er volop aanwezig. Automatische airco, een licht- en regensensor, keyless entry, het zit er allemaal op. We missen alleen twee zaken: adaptieve cruise controle en stoelverwarming. En ohja Nissan, kunnen de raamslingers achterin ook vervangen worden?

Dankzij de samenwerking met Renault profiteert Nissan van dat motorengamma. In de Micra doet dan ook een oude bekende het werk: een 0.9 IG-T benzinemotor met 90pk. En die laat zich bij de hernieuwde ontmoeting van zijn erg prettige kant zien. De motor is pittig, levendig en heeft voldoende kracht. Hij pakt onderin toeren nog niet erg op, maar eenmaal op stoom blaast de turbo flink door. De bak schakelt verfrissend en soepel. Je hebt niet het idee kracht tekort te komen, zeker niet in deze klasse. Een groot pluspunt voor de motor dus. Daarbij houdt het onderstel zich keurig aan de veelgevraagde norm van deze tijd. Comfortabel zonder week te worden en sportief zonder daarbij keihard te zijn. Een prettige combinatie die veel mensen zal aanspreken. Praktisch is de Micra trouwens ook, want zowel voor- als achterin is er genoeg hoofdruimte en beenruimte. De bagageruimte meet 300 liter en is optioneel te vergroten tot 1004 liter.

De Nissan Micra 0.9 IG-T Tekna heeft zich in deze rijtest bewezen als een sportieve maar toch comfortabele en ruime B-segmenter die zonder twijfel de strijd moet kunnen aangaan met zijn concurrentie. Hij onderscheid zich vooral door zijn levendige motor en de behoorlijk complete uitrusting voor een lage prijs. Want de versie die wij reden kost ongeveer 21 mille, daarvoor heb je een zeer compleet uitgeruste auto. Voordeliger dan de meeste concurrentie in dat deel van de markt. Wij zouden het wel weten; ben je in de markt voor een compacte auto, dan zouden we zeker een bezoekje aan de lokale Nissan-dealer wagen.