Autoverhaal.nl testte de auto van het jaar 2012, oftewel: de Opel Ampera. Deze elektrische auto met range extender, eigenlijk dus gewoon een hybride auto, is uniek. Met de Ampera is Opel erin geslaagd om de meeste vooroordelen over het elektrische rijden weg te nemen. Wat niet wegneemt dat sommige oplossingen weer een nieuw probleem hebben geschapen.

Allereerst het rijden zelf. Wanneer je op de startknop op het dashboard drukt, zul je behalve wat elektrisch gezoem niets horen. Ook tijdens het rijden blijft het, behalve het geluid van banden die over de weg suizen, volledig stil in de auto. Deze ervaring is gecombineerd het direct beschikbare koppel van 370 Nm uniek. Ook wanneer gebruik gemaakt wordt van de range extender, een 1.4 benzinemotor, blijft de Opel Ampera een bijzonder stille auto.

Een veel gehoorde klacht over elektrische auto’s is dat ze behoorlijk zwaar zijn en dat het stuurgedrag en wegligging hieronder lijden. Bij het testen van de Ampera, zo’n 1650 kilo ledig, is dit ons erg meegevallen. Het stuurgedrag is ondanks het flinke accupakket achterin de auto behoorlijk scherp. Ook de wegligging krijgt een ruime voldoende. De goede wegligging heeft de Opel Ampera met name te danken aan de lichte wielophanging en de stijve carrosserie. Een minpunt is wel het feit dat de auto zo laag op de weg ligt. Vooral bij wat hogere drempels is zelfs stapvoets rijden niet voldoende om te vermijden dat de onderkant van de bumper het wegdek raakt. Hoewel dit soms erg vervelend is, is de keuze van Opel goed te begrijpen. De Ampera ziet er door de lage ligging namelijk zeer sportief en gestroomlijnd uit. Iets wat niet van iedere elektrische auto gezegd kan worden.

Een opvallend punt is dat de auto van binnen rijk is uitgerust. Waar je zou verwachten dat de auto van binnen behoorlijk kaal zou zijn, in verband met gewichtsbesparing, waan je je gelijk in een echte luxeauto. Opel lijkt echt voor kwaliteit te hebben gekozen. Zo zitten er achterin de auto twee luxe lederen stoelen, in plaats van een smal driezittersbankje. Dankzij deze opzet loopt de fraaie middenconsole door vanaf het dashboard tot aan de achterstoelen. De stoelen zelf zijn weliswaar redelijk goed verstelbaar, maar zitten wel vrij hard. Een detail dat de auto een luxe uitstraling geeft, is het dashboard. Boven op het met leer afgewerkte dashboard is deels een dubbele laag leder aangebracht. Dit is op foto’s goed te zien. Ook het nadrukkelijk aanwezige Bose-geluidssysteem geeft de auto een rijke indruk.

Over de bediening van de auto hebben we een gemengd oordeel. Zo ziet de versnellingspook er stoer uit en gaat de bediening van het automaat soepeltjes. Ook over het stuur niets dan lof. Het is afgewerkt met mooi leer en licht lekker in de hand. In het stuur zitten geen overbodige knoppen en de knoppen die er zitten zijn duidelijk. De twee interactieve kleurendisplay‘s zijn echter wat storend. Sommige consumenten zullen twee grote schermen  überhaupt al wat ‘too much’ vinden, maar dit blijft deels een kwestie van smaak. Vaststaand feit is in ieder geval dat de bediening van deze schermen niet erg praktisch is. Zo gebeurt het switchen tussen de menu’s door middel van knoppen die overal op het dashboard zitten. Het scherm voor het stuur kan bediend worden door knopjes die, onhandig laag voor lange mensen, links van het stuur zitten. Al met al een behoorlijk gezoek en afleiding van de weg.

Tot slot de algemene ervaring na een week elektrisch rijden in de Opel Ampera. De beloofde 60 kilometer actieradius op de accu is vrij gemakkelijk haalbaar. Tot dan toe zijn de energiekosten ook zeer laag. Wanneer je binnen een straal van 50 kilometer van je werk, met oplaadpaal, woont, is deze auto een absolute aanrader voor de zakelijke rijder. Vooral fiscaal gezien kan deze auto tot enkele honderden euro’s per maand in de portemonnee schelen. Wanneer de range extender wordt ingeschakeld, moet de kostenbewuste automobilist een flinke duit in het zakje gaan doen. De benzinemotor gebruikt ongeveer 1 liter per 15 kilometer. Dit resulteerde in onze testauto op een gemiddeld verbruik (na 3.000 kilometer) van 4,4 liter per 100 kilometer. Nog steeds niet gek, maar wel waardes die met een Volkswagen Golf bluemotion ook mogelijk zijn.

Het opladen van de Opel Ampera is ook een verhaal apart. Een pluspunt is het feit dat de auto aan het gewone stopcontact opgeladen kan worden. De oplaadtijd van 6 uur is niet bovengemiddeld voor een elektrische auto. Daarnaast kan de auto op veel plaatsen bij een openbaar oplaadpunt gratis opgeladen worden. Bijkomend voordeel is dat er geen parkeergeld betaald hoeft te worden. Scheelt al snel een euro op 3 per uur in de grote steden. Het opladen aan een oplaadpaal heeft wel twee grote nadelen. In de eerste plaats heeft de Opel Ampera, in tegenstelling tot veel concurrenten, geen snellaadfuntie. De oplaadtijd wordt slechts verkort met 10 procent. Daarnaast zet het aansluitpunt in de auto voor het linkerportier. Voor een oplaadpaal aan de andere kant van de weg moet standaard gekeerd worden, omdat de kabel anders over de weg hangt. Bepaald geen sinecure tijdens de ochtendspits in Amsterdam.

Ondanks de bovengenoemde nadelen zijn we zeer enthousiast over de Opel Ampera. In tegenstelling tot andere elektrische auto’s heeft de Ampera een stijlvol uiterlijk en ook qua prestaties doet deze auto het goed. Voor milieubewuste consumenten die weinig lange afstanden rijden, is de Ampera een aanrader. Ondanks het feit dat de auto zo’n 35 duizend euro kost, is de auto zijn geld waard. Voor dit geld krijgt de koper namelijk niet alleen een revolutionaire auto, maar ook een hoop kwaliteit en luxe terug.