De Opel Astra is al een tijdje op de markt, en recentelijk is de familie uitgebreid door de komst van de Sports Tourer – de stationwagen van het merk uit Rüsselsheim. Wat ons betreft één van de potentiele toppers van de komende jaren. Nederlanders zijn over het algemeen immers dol op de combinatie van een zee van ruimte en Duitse degelijkheid. Met 540 liter bagageruimte erg praktisch, het is zelfs uit te breiden naar 1630 liter met de achterbank naar beneden. In vergelijking met concurrentie is het model wel wat zwaarder, 1303 kilo is de ledige massa. Dat is een kilootje of 50 meer dan een vergelijkbare Renault Megane Estate. Zal de Opel zich staande weten te houden tussen de tegenstrevers in het C-segment?

Het dashboard oogt heerlijk opgeruimd. In het voorgaande model was de knoppenbrij een heikel punt, je hield namelijk geen overzicht. Het zoeken naar het juiste knopje was een behoorlijke klus. Inmiddels is dat probleem helemaal opgelost, veel fysieke knoppen zijn naar de digitale achtergrond verplaatst. Wat overblijft zijn de essentiële knoppen voor audio, luchtventilatie en stoelverwarming – en ventilatie. De speciale stoelen hebben het label AGR, dat houdt in dat ze door een officiële instantie zijn goedgekeurd als stoelen die uitmuntend goed scoren qua zitcomfort. Daarnaast zijn er optioneel massagestoelen verkrijgbaar. Die massage is echter behoorlijk licht en voel je nauwelijks. De bestuurdersstoel is automatisch verstelbaar, maar de passagiersstoel moet nog ouderwets met de hand worden verschoven. Met de veiligheid is het goed gesteld, er is een systeem aanwezig dat objecten in de dode hoek opmerkt en waarschuwt waar dat nodig is. Ook wordt de wegbelijning in de gaten gehouden en stuurt hij automatisch bij.

Aan boord van de Opel Astra vinden we een 1600cc grote dieselmotor die 136pk levert. Dat is net een tree hoger dan de instapper, die met 110pk vooral goed scoort voor consumenten met een beperkt budget. Deze motorisering is namelijk verkrijgbaar vanaf een slordige 25 duizend euro. Nog een tree hoger op de dieselladder staat de 160pk sterke Biturbo. Daar waar de 136pk sterke variant in 10,1 seconden naar de honderd snelt en qua topsnelheid 205 kilometer per uur op de klokken weet te krijgen, gaat de Biturbo er nog wat sneller vandoor. 8,9 seconden duurt de sprint naar honderd en 220 kilometer per uur is zijn maximum. Een nette score, maar veel zal deze variant niet worden verkocht. Wij adviseren om te gaan voor de middenmoot, de variant die wij testen. Op benzinegebied is er nog een 1.0 liter driecilinder verkrijgbaar, die 105pk levert. Daarboven staat de 1.4 benzine met 150pk, de topper is de 200pk sterke 1.6 litermotor.

Qua afwerking scoort de Opel heel behoorlijk. De materialen steken goed in elkaar, de afwerking is van een behoorlijk hoog niveau. Het rijgedrag is uiterst comfortabel. Op een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de jongste telg hebben we zowel met de automaat als met de handgeschakelde versie gereden. De handbak schakelt snel en soepel door de versnellingen. Bij de automaat is het af en toe even wachten voordat de versnelling wordt gekozen, maar lang duurt dat niet. Het onderstel verrast door veel comfort, terwijl het sturen alert en direct te noemen is. Wij kregen er zowaar een glimlach van op ons gezicht. De Opel Astra Sports Tourer heeft ons dus verrast. Hoe vind jij ‘m?