Het is druk in het gepeperde gedeelte van het B-segment. Naast de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS, Volkswagen Polo GTi en Skoda Fabia RS doet nu ook Peugeot een poging om de harten van jonge en sportieve rijders voor zich te winnen. Het succes van de alom geroemde 205 GTi moet nu ook opgaan voor zijn achterkleinkind, de 208 GTi. Met 200pk en 275nm doet hij het op papier in elk geval beter dan de meeste concurrentie. Het is natuurlijk altijd de vraag voor welke beleving deze cijfers in de praktijk zorgen.

De 1.6 THP motor kennen we al uit meerdere modellen van de PSA-groep, zoals de Peugeot RCZ. Net als in dat model levert ook de 208 GTi tweehonderd pk aan vermogen. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dat vermogen merk je gelijk bij het wegrijden. Vanaf circa 3.000 toeren gaat het allemaal nog wat rapper, maar de motor pakt al laag in de toeren goed op. In 6,8 seconden zit je op de honderd en deze B-segmenter kan maar liefst 230 kilometer per uur rijden als het moet. Het kleine stuur ligt heerlijk in de hand en geeft een extra race-gevoel. Sturen gaat met veel precizie en het vrij harde onderstel werkt hierin mee. Verwacht echter geen snoeiharde vering, dat valt nog best mee. Voordeel daarvan is dat de praktische inzetbaarheid groot is, echter, het rauwe randje van de GTi is niet helemaal aanwezig. Schakel je de ESP uit, dan wordt het nog allemaal net een tandje scherper, keihard sportief wordt het niet.

We noemden reeds het sportieve stuur, maar ook de versnellingsbak is er een van het aangename soort. Schakelen gaat trefzeker en met gevoel. Bij een sportieve rijstijl komt het brandstofverbruik op ongeveer 8 liter per honderd kilometer, bij een rustig rijgedrag is 1 op 18 goed mogelijk. Dat zijn waarden waar ze 10 jaar geleden alleen maar van hadden kunnen dromen, vooral in zo’n sportief model. De actieradius is bij een rustige rijstijl erg groot, maar als er een middagje sportief wordt gereden kan de tank na pakweg 400 kilometer leeg zijn.

Belangrijk zijn natuurlijk niet alleen de prestaties, ook het interieur is van belang. De uitrusting staat op een hoog niveau. Vrijwel alles wat het hartje begeert behoort tot de standaarduitrusting. Vrijwel de enige optie die in de testauto aanwezig was, is het panoramische dak. De afwerking is naar behoren, vooral de leren strip op het dashboard kan ons bekoren en geeft de auto een extra premium sausje. De tellers zitten net als in de nieuwe Peugeot 308 recht voor je neus, maar wel een stukje verder geplaatst dan voorheen. Daardoor kan het stuur in de weg zitten, omdat je een stukje van de klokken mist. De leren stoelen zitten goed en bieden voldoende zijdelingse steun voor wanneer het allemaal wat sneller gaat.

Voor ongeveer 25 duizend euro staat de 208 GTi in de prijslijst. Dat is ongeveer net zoveel als de Renault Clio RS en Volkswagen Polo GTi. Aan de prijs zal het dus niet liggen, maar kopers zullen vooral de historie en het merk waarderen. Bovendien is de standaarduitrusting zo compleet, dat dit weinig te wensen overlaat. De Polo is reeds sterk verouderd en sprint 0,1 seconde trager naar de honderd. Voor wie het uitmaakt: de topsnelheid ligt ook 6 kilometer per uur lager dan in de 208 GTi. De Clio RS is qua topsnelheid gelijk aan de 208 GTi, maar de sprint naar honderd duurt 0,1 seconde korter. De inhoudelijke verschillen tussen zijn concurrenten zijn zo klein, dat de consument bij een zoektocht in het snelle B-segment dan ook vooral zijn keuze op het gevoel zal moeten maken.