Nadat het even stil is geweest aan Franse zijde wordt er nu hard de aanval ingezet met de nieuwe 308. Deze Fransman moet het op gaan nemen tegen zijn Duitse concurrent en daar zijn bij Peugeot kosten nog moeite voor gespaard. Er zijn maarliefst 116 patenten uitgeschreven en miljoenen euro’s gestopt in de ontwikkeling. Is deze Fransman sterk genoeg om tegen de Golfen de Focus te concurreren?

Smaak is natuurlijk persoongebonden; je kan het uiterlijk van een auto waarderen of je kunt dit niet. Bij de 308 was het even wennen, in eerste instantie is dit geen bijzondere auto. Maar kijk je wat langer naar de auto dan wordt dit toch anders. De auto heeft een ingetogen uitstraling met een sportieve kont. En toont bij zonlicht haar prachtige elegante lijnen. Dit is typisch een auto waarbij de liefde langzaam moet groeien.

Binnenin is het daarentegen liefde op het eerste gezicht, de 308 toont een fris en smetteloos dashboard. Er wordt duidelijk ingezet op veiligheid door de klokken boven het stuur te plaatsen. Hierdoor blijft de blik van de bestuurder meer op het wegdek gericht. Ook is het dashboard helemaal ´schoongeveegd´ door het aantal knoppen te minimaliseren. Zodoende zijn alle functies die normaal gesproken zich op het dashboard bevinden nu ondergebracht in het infotainmentsysteem. Dit systeem beschikt over een 9.7 inch touchscreen waarin diverse applicaties zijn geïntegreerd. Het kleine stuur dat ook al in de 208 GTi te zien was komt ook in dit model weer terug en stuurt opvallend ligt en comfortabel door de elektronische stuurbekrachtiging. Op de voorstoelen is het prima vertroeven en is de ruimte goed. Achterin is de beenruimte goed, maar wordt de bewegingsvrijheid van het hoofd enigszins beperkt door het dak. Met al deze veranderingen en het gebruik van hoogwaardige materialen kan Peugeot zich met de 308 zelfs onder de premium merken gaan scharen.

En ook het rijgedrag mag wat ons betreft het predicaat ‘premium’ ontvangen. Dit wordt gekenmerkt door het soepele en stille loop. De dieselmotor komt bijzonder vlot mee in het verkeer. Ook krijgt de 308 de vuurdoop met het EMP2-platform (Efficient Modular Platform 2) dat onlangs ontwikkeld is door de PSA groep. Eerder zagen we dit platform terugkomen in de Citroen C4 Picasso. Het EMP2-platform doet niet onder voor het MQB platform van de Volkswagen Groep en wij ontdekken weinig verschillen tussen deze twee. Toch is het jammer dat het ‘Franse comfort’ een klein beetje verloren is gegaan, het onderstel is beduidend harder en stugger dan zijn voorgangers.

Het schoonvegen van het dashboard brengt ook een nadeel met zich mee. Zo moet er binnen het menu van het infotainmentsysteem worden geschakeld om de airco te bedienen. Peugeot heeft er alles aan gedaan de bediening zo gemakkelijk mogelijk te maken want het systeem werkt erg soepel en duidelijk. Misschien is het gewoon wennen, maar wij bedienen de airco toch liever doormiddel van een tastbare knop op het dashboard.

Peugeot heeft haar pijlen gericht op zuinigheid en bijtelling. Het testverbruik van de  1.6 e-HDi komt neer op ongeveer 4.7 liter per honderd kilometer en een uitstoot van 114 gram CO2 per kilometer. Hiermee valt de Fransman in de 20% bijtelling en verdient het een A-label als het om zuinigheid gaat. In het voorjaar van dit jaar wordt er een dieselvariant met de felbegeerde 14% bijtelling verwacht. Interessante voordelen voor de zakelijke rijder en perfect voor de portemonnee van de particulier. En ook de basisprijs van €18.900,- zou je niet moeten tegenhouden een dealer te bezoeken. Mag je de auto zelf samenstellen dan raden we je zeker aan de optie panoramadak aan te kruisen.

Peugeot CEO Maxim Picat onthulde al dat ze met de 308 een gooi willen gaan doen naar de titel ´Auto van het jaar 2014´ en naar ons idee is deze auto een behoorlijke kanshebber. Dit voorjaar verwachten we de SW variant en ook deze zal hoge ogen gaan gooien bij de zakelijke rijder.  Zoek je naar auto met meer karakter dan de standaard Golf waar je nu in rijdt dan raden we je aan zeker een proefrit te gaan maken in deze bijtellingsknaller.