Elk zichzelf respecterend automerk heeft tegenwoordig wel een hybride-variant van een of meerdere modellen. Bij Peugeot hebben de 3008 en de 508 een HYbrid4-versie, de zogenoemde diesel-hybride. Een uiterst interessante optie, wanneer je bedenkt dat dieselrijders veel kilometers maken en op deze manier dus ook hun steentje bijdragen aan het verminderen van de schadelijke CO2-uitstoot. In Nederland profiteer je bovendien van 14 procent bijtelling en hoeft er geen wegenbelasting te worden betaald. Tegelijkertijd is het vermogen zeker niet zo bescheiden dat je je er voor moet schamen, de elektromotor levert samen met de dieselmotor namelijk 200pk.

Daartegenover staat de relatief hoge aanschafprijs. Je komt met de 508 HYbrid4 al snel uit op 40 tot 45 mille, en dat is een flinke duit voor een middenklasser. Het bijtellingsvoordeel wordt daardoor dus aanzienlijk kleiner. De hoge aanschafprijs is wel enigzins te rechtvaardigen wanneer je het interieur ziet. De materialen zijn overal zacht en op veel plaatsen zit leder. De ergonomie zit goed in elkaar, en via een centrale knop op de middenconsole kan navigatie, telefoon en audio worden bediend. Nadeel daarvan is dat de knop niet altijd even soepel werkt en dat het een behoorlijke zoektocht vergt om het systeem helemaal door te krijgen.

De lederen stoelen zitten heerlijk en zijn elektrisch te verstellen en hetzelfde geldt voor de rugleuning. Achterin is er ruimte zat en de passagiers daar hebben de luxe om via een gescheiden luchtventilatie hun eigen voorkeur in te stellen qua temperatuur en mate van ventilatie. Dit maakt onderdeel uit van vier zone-airco, een optie van circa zevenhonderd euro. Overigens is vrijwel alle luxe al standaard op de HYbrid4. Dat mag ook wel, gezien de relatief hoge aanschafprijs. De elektrische aandrijving eist echt wel ruimte op en daardoor is de kofferruimte geslonken tot 359 liter. De kofferklep is overigens elektrisch te openen via de sleutel.

Het starten van de motor gaat via een startknop aan de linkerkant van het stuur. Dat is opmerkelijk, want behalve bij Porsche zijn wij dit nog niet tegengekomen. Evengoed went het snel. Wanneer je de voet op de rem hebt en de transmissie in neutraal staat hoor je een geluid dat aangeeft dat de auto klaar is om te gaan rijden. Tot snelheden van zestig kilometer per uur is met een gevulde accu en een fluwelen rechtervoet mogelijk om elektrisch te rijden. De capaciteit van de accu is echter beperkt, na maximaal twee kilometer neemt de dieselmotor het stokje over. Tijdens het remmen wordt er energie opgewekt ten faveure van de accu, waardoor je weer wat langer elektrisch kan rijden. Het overschakelen van elektrisch rijden naar het dieselen wordt nauwelijks opgemerkt. Peugeot doet dit beter dan de onlangs geteste Audi A8 Hybrid, waar deze overgang wel duidelijk te merken is.

De Peugeot 508 HYbrid4 koop je voornamelijk omdat je hybride wilt rijden en groen bezig wilt zijn. De hoge aanschafprijs drukt het enthousiasme over de zakelijke veertien procent bijtelling en de MRB-belasting. Het verrassend comfortabele rijgedrag, de ruimte en de overdaad aan luxe maken dit echter deels weer goed. Je merkt goed dat je met een echte middenklasser onderweg bent en dat het geen onaangename auto is om in te reizen. Bovendien heb je over prestaties niks te klagen, met 8,6 seconden knal je naar de honderd en 210 kilometer per uur is de topsnelheid. Het verbruik moet worden geschat op een nette liter per zeventien kilometer. Helaas is de HYbrid4 qua verbruik niet onderscheidend, want concurrenten zonder deze techniek doen het evengoed. Wanneer een groen imago echter echt benadrukt moet worden, zit je met de Peugeot 508 HYbrid4 safe.