Steeds meer fabrikanten bedenken nieuwe vormen van mobiliteit. Renault heeft onlangs de Twizy gelanceerd, een soort kruising tussen een auto en een quad, maar dan met een elektrische aandrijving. Piaggio levert al sinds jaar en dag scooter van allerlei pluimage, maar de MP3 valt wel op, kijkende naar het hele gamma. Het is geen auto en geen trike, maar een motorscooter die voor degenen die voor 19 januari 2013 hun rijbewijs B hebben gehaald mag worden bestuurd. Met twee voorwielen en een achterwiel zou je het ook een driewieler kunnen noemen, maar die naam doet niet recht aan de eigenschappen van de Piaggio.
Terwijl je in de Renault Twizy bij wind en regen voornamelijk droog zit, heb je op de Piaggio echt wel regenkleding nodig, zeker bij een fikse herfststorm. De cockpit van de Twizy is erg herkenbaar. Het stuur is duidelijk herkenbaar van Renault en ook de twee stengels achter het stuur komen uit de meer conventionele modellen van het Franse merk. Verwarming is er niet aanwezig, maar muziek luisteren kan wel dankzij een aansluiting die werkt op de boxen achterin de Twizy. Doordat verwarming en ramen ontbreken, is het behoorlijk ontberen op een koude winterdag. In het Nederlandse klimaat is de Twizy daarom wat minder functioneel. Daarentegen is het wel mogelijk om jezelf te kleden tegen de kou, maar dan nog is het vooral op lange afstanden vaak koukleumen geblazen.
Zowel bij de MP3 als de Twizy kunnen er in totaal twee personen mee. Het is voor de passagier achterin de Twizy overigens nog wel behelpen, de ruimte is niet erg riant. Bovendien is de zitting van de stoel vrij hard en vang je veel wind. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Piaggio, met het grote verschil dat je daar een helm draagt en dit in de Twizy niet het geval is. De bagageruimte van de Piaggio is – als er een passagier meegaat – ongeveer net zo groot als in de Twizy. Als je echter op de Twizy in je eentje zit, kan de hele achterste stoel met bagage worden beladen. Belangrijke vermelding is dat de MP3 ruimte biedt voor het opbergen van twee helmen.
Het belangrijkste verschil tussen beide modellen zit ‘m in de aandrijving. De Twizy is elektrisch, de Piaggio draait gewoon op benzine. De actieradius van beide is ongeveer 100 kilometer, maar met koude omstandigheden is dat in de Twizy een stuk minder en moet er eerder aan 40 kilometer per stroomlading worden gedacht. Het opladen van de Renault gaat heel snel, maar natuurlijk nooit zo vlug als het voltanken van de motorscooter. Daarentegen is het wel een stuk goedkoper om stroom te laden dan benzine. Bovendien zijn er in Nederland inmiddels een hoop oplaadpunten, die het gemak vergroten. Om de volledige accu op te laden moet er overigens ongeveer twee uur verstrijken. Het verbruik van de Piaggio ligt op ongeveer een liter per 25 kilometer. Prima verbruikscijfers dus, zeker als je bedenkt dat dergelijke waarden in een conventionele auto nauwelijks te bereiken is.
Dat er veel overeenkomsten tussen de Twizy en Piaggio zijn wisten we al, maar er is er nog een: de prijs. Voor ongeveer 10 mille staat een van beide modellen op de stoep. Als er een keuze moet worden gemaakt, zijn er een aantal belangrijke overwegingen. De Twizy kan maximaal 80 kilometer per uur, maar heeft een dakje waardoor het meestal droog blijft. Bovendien is de bagageruimte net wat groter dan die van de Piaggio. Laatstgenoemde heeft echter een wat grotere actieradius en hoeft alleen maar even te worden volgetankt, in plaats van uren bij een laadpaal te staan. Daarnaast ligt de maximumsnelheid van de MP3 vele malen hoger en kan zelfs de 150 kilometer per uur worden bereikt. Nadeel is wel dat natregenen tot de mogelijkheden bestaat, maar de echte fan neemt dat wel voor lief.