Met de lancering van de Volkswagen Polo Bluemotion was dit model enkele jaren geleden de meest zuinige auto die op diesel loopt. De Renault Clio Estate dCi 90 verbruikt echter nog minder. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 3,6 liter op honderd kilometer over een afstand van 270 kilometer is de Renault Clio Estate dCi 90 een zuinigheidskampioen. Waarschijnlijk is de hatchback nog zuiniger, oftewel, ideale reisgenoten ten tijde van crisis. Omgerekend drinkt de Renault Clio Estate immers slechts per 27,7 kilometer een liter diesel.

De Renault Clio Estate die wij rijden is roodgekleurd en ziet er goed uit. Hoewel de uitvoering nog niet de meest luxe betreft, kom je maar erg weinig tekort. Cruise controle, keyless entry en een start-stop systeem behoren bij de uitrusting ‘Dynamique’. Ook elektrische ramen en een licht- en regensensor zijn op deze Clio te bestellen. Verder heeft de Fransman een R-link navigatieysteem aan boord, dat het geluid van een Renault Laguna Coupe V6, een Clio V6, een oldtimer en nog een aantal andere modellen kan nabootsen via de speakers. Zodra je weet dat het nep is, gaat de lol er snel vanaf, maar het is wel een leuke optie. Een zescilinder roffel hoort echter niet bij dit kaliber auto, maar voor een model als de Megane Coupe of een snellere Clio hatchback raden wij dit systeem zeker aan. Een andere leuke optie zijn de zuinigheidsrapporten. Deze kunnen opgeslagen worden en zo kan je steeds zuiniger proberen te rijden. Een kilometer of 40 over de snelweg met een tempo van 90 km/u leverde een gemiddeld verbruik van 3,0 liter per honderd kilometer, heel netjes dus. De boordcomputer registreerde zelfs hele stukken slechts 2,7 liter verbruik.

Hoewel de Renault Clio in de compacte klasse (B-segment) valt, is de ruimte achterin in de Estate nog best voldoende. Drie volwassenen op de achterbank is teveel gevraagd, maar met twee personen van gevorderde leeftijd is het goed toeven. Beenruimte is in orde, maar verwacht er niet teveel van. De kofferruimte bedraagt 443 liter, er kan dus best wat mee, zoals bijvoorbeeld een kinderwagen. Voorin is de ruimte ook goed in orde. De ergonomie is redelijk. De functionaliteit van het navigatiesysteem is uitmuntend, het systeem werkt erg eenvoudig. Verder ziet het dashboard er mooi uit door veel glimmende materialen. Het vrolijkt de boel behoorlijk op en daarmee is het in elk geval een stuk kleurrijker dan in bijvoorbeeld een Volkswagen Polo.

De Renault Clio Estate is leverbaar in drie motoren. Twee turbo benzinemotoren met 90 en 120pk en een diesel met 90pk. De benzine met 90pk doet 12,2 seconden over de sprint naar honderd en doet maximaal 185 kilometer per uur. De meest krachtige motor klaart de klus zelfs in 9,4 seconden en de top is 199 kilometer per uur. De diesel – waar wij mee rijden – heeft 12,1 seconden nodig naar honderd en kan niet sneller dan 180 kilometer per uur. In dit type auto is dit ook in buitenland echter geen enkel probleem. Bij opstarten nagelt de motor ietwat, maar eenmaal op temperatuur blijft ‘ie redelijk op de achtergrond. Het onderstel is lekker comfortabel maar maakt de auto niet zweverig. Niet alleen voor dagelijks gebruik is de Renault Clio Estate aangenaam, ook op langere afstanden is het goed toeven.

De concurrentie in het B-segment is zeer groot. De Volkswagen Polo was jarenlang heer en meester in dit segment, maar inmiddels is dit model sterk verouderd – 4 a 5 jaar oud – en wordt hij daarmee steeds gedateerder. Bovendien is de Renault Clio Estate zuiniger dan de Polo. Sterker nog, van alle 160 auto’s die op de redactie zijn geweest, is deze Renault Clio Estate de allerzuinigste diesel. Dat gegeven, samen met het aangename rijgedrag, de luxe uitrusting waardoor de kwaliteit van Renault wordt ervaren en de gunstige basisprijs van 14.990 euro maakt de Renault Clio (Estate) tot een potentiele leider in het B-segment.

Benieuwd naar de Renault Clio Private lease? Bekijk ‘m hier.