Met de lancering van Espace in 1984, creëerde Renault een ware revolutie in autoland. Meer dan dertig jaar later gooit de nieuwste Espace het weer over een hele andere boeg. Nog steeds is het een MPV, maar het design kruipt wel steeds dichter tegen een crossover aan. De lijnen zijn een stuk sportiever en door een lagere daklijn komt het geheel niet meer zo pompeus over. De lijnen zijn scherp en fris getekend, zoals we dat gewend zijn van ‘onze eigen’ Laurens van den Acker. Het blijft nog even spannend of Renault daadwerkelijk met dit nieuwe ontwerp een weg inslaat die door vele anderen zal worden bewandeld.

Het interieur is opgeleukt met tal van snufjes. De bedieningspook voor de automatische transmissie lijkt rechtstreeks vanuit een vliegtuig gehaald te zijn. Het scherm is qua vorm net een staande iPad. Op dit scherm kan je werkelijk alles instellen. De essentiële knoppen zoals die voor de luchtvoorziening en stoelverwarming zijn gelukkig gebleven – minimalisme kan ook doorslaan.  Daarvan is hier gelukkig geen sprake. Op het stuurwiel vinden we de knoppen voor audio en de adaptieve cruise controle. Ergonomisch is Renault dezelfde gebleven, achter het stuurwiel zit de typische hendel voor de bediening van audio. Verder is er ontzettend veel luxe aanwezig. Achterin is er stoelverwarming, de vijf achterstoelen klappen elektrisch neer en er is een head-up display. Voor volwassenen is het zowel goed toeven op de voorstoelen als op de tweede rij. Op de derde zitrij kunnen alleen kinderen tot 1 meter 60 zitten.

Er zijn drie verschillende motoren beschikbaar. Wij reden de TCe 200, de enige benzinemotor. Dieselen kan met 130 en 160pk. De 200pk-versie heeft voldoende power en het duurt 8,5 seconden voordat de naald de 100 kilometer per uur aantikt. Het feest houdt uiteindelijk op bij 215 kilometer per uur. De dieselmotoren doen het allemaal wat rustiger aan. In 10,5 seconden is de dCi 130 op 100 kilometer per uur, terwijl de dCi 160 er 9,7 seconden over doet. Het gemiddelde verbruik van onze testauto zou volgens de fabriek 6,2 liter per honderd kilometer moeten bedragen. In de praktijk wijkt het daar allemaal niet zo ver vanaf. Tijdens een uitgebreid testtraject wisten we 6,8 liter over diezelfde afstand te klokken, een uiterst nette score. Boven de 110 kilometer gaat het verbruik echter flink omhoog. De Fransman daagt ook niet echt uit om sportief te gaan rijden. Het onderstel is comfortabel, maar wel adaptief instelbaar. In de comfortstand deint de koets bij oneffenheden behoorlijk na, waardoor de achterbank niet de meest ideale zitplaats is. Bij standje sportief is het allemaal wat strakker, maar krijg je niet heel veel feedback. In de gepersonaliseerde stand wordt het stuurgedrag, de vering en demping aangepast aan de gewenste rijstijl.

De nieuwe Renault Espace is er al vanaf 42.990 euro. Dat is niet veel duurder dan zijn voorgangers. Bovendien krijg je daarvoor een eigentijds gelijnde MPV met veel mogelijkheden qua veiligheidssystemen. De motor is lekker vlot en pakt goed op. Hetzelfde geldt voor de automatische transmissie. Het is mogelijk Wanneer deze opties allemaal worden aangevinkt, wordt de prijs behoorlijk opgestuwd. Wij reden in een uitvoering die meer dan 55 mille kost en daarmee is het ook mogelijk om een stukje luxer te gaan shoppen. Toch blijft de eigenheid van de nieuwe Espace verleidelijk. Dieselen is ook tamelijk voordelen, de prijzen lopen uiteen van 43 tot 50 duizend euro. Met dit nieuwe model scoort Renault hoge ogen en weet het zich goed te onderscheiden van de concurrentie. Ze pakken zowel een stukje van de markt van de MPV als van de crossover mee. Beaucoup de plaisir!