Traditionele carrosserievormen zijn uit de mode. Dat zie je bijvoorbeeld aan het succes van de Renault Captur. Een betaalbare crossover met een hoge zit en relatief veel ruimte. Een soortgelijk beeld zagen we bij de lancering van de Nissan Qashqai. Voorheen waren auto’s in dit segment vaak traditionele MPV’s of grote SUV’s, maar Nissan bracht daar verandering in. Inmiddels heeft dat model een broertje gekregen in de vorm van de Renault Kadjar. Zal dit model het succes dat het Franse merk heeft behaald met de Captur nog een fijntjes kunnen overdoen? Wij zochten het uit in een uitgebreide test.

Renault weet zijn modellen de laatste tijd goed te tekenen. Dat zijn natuurlijk de verdiensten van onze landgenoot. Bij de Kadjar valt opnieuw op dat het uiterlijk fris en krachtig is vormgegeven. Het lijnenspel is vloeiend en daardoor wordt het ontwerp zelfs wat frivool. Qua motorisering is er voor elk wat wils. Particulieren die het liefst benzine willen rijden vanwege de lage kilometrage kunnen hun keuze maken voor de TCe 130. We kennen deze motor als er een van het prettige soort. Anders dan veel concurrenten is deze 1.2 motor nog gewoon een viercilinder. Of het daardoor komt weten we niet, maar de cijfers van nul tot honderd zijn met 10,1 seconden ronduit netjes te noemen. Voor de volledigheid noemen we ook nog even de topsnelheid van 192 kilometer per uur. Veel mensen die lange afstanden rijden zullen echter sneller geneigd zijn om een keuze te maken tussen een van de twee dieselmotoren.

Optioneel is dieselen zelfs mogelijk in combinatie met vierwielaandrijving. Dat maakt de Kadjar een echte terreinwagen. Het meer dan 99 procent van de gevallen zal dit echter niet het geval zijn. De dCi 110 is een heerlijke motor voor de zakelijke rijder. Daarvoor hoeft immers volgend jaar 21 procent te worden bijgeteld. Deze motor is aanwezig in ons testmodel. Deze 1.5 dCi doet gewoon goed zijn best en is prima geschikt voor het verkeer in Nederland. Pas wanneer je meer van hem vraagt, merk je dat de Fransman met een acceleratie (11,9 seconden) voor mensen met veel haast net iets te weinig doet. De top ligt op 182 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik is zoals gewoonlijk onbenaderbaar. Met 3,8 liter per honderd kilometer wordt er wel veel goeds beloofd. Ga in de praktijk uit van 1 op 20. Dat is alsnog een fraaie score. Voor particuliere rijders kan de dCi 130 nog interessant zijn, omdat die net wat meer power levert. De sprint naar honderd gaat in 9,9 seconden en de topsnelheid ligt 10 kilometer per uur hoger. Het is misschien niet veel, maar je bent er toch weer iets sneller mee op het werk.

Renault heeft ervoor gezorgd dat je een nette werkplek aantreft achter het stuur van de Kadjar. De gekozen materialen zijn van voldoende kwaliteit. Het navigatiesysteem werkt goed, maar de menustructuur vereist een korte gewenning. Als de rit te ruw verloopt, kan de passagier voorin zich vastklampen aan een stevige handgreep. In de basisdiesel zal dat overigens niet vaak het geval zijn, het comfort is goed en hij daagt niet uit tot een sportief rijgedrag. Met de ruimte achterin is het gewoon dik in orde. 472 liter kan gebruikt worden voor alle bagage. De basisprijs voor de Kadjar ligt op bijna 25 mille en loopt op tot 40 duizend euro voor de dikste versie. Voor volgend jaar zal vooral de basisdiesel een aantrekkelijke zakelijke optie zijn, terwijl de benzinevariant de particuliere markt gaat bestormen. We zijn benieuwd hoeveel mensen het credo ‘stop watching, start living’ tot hun lijfspreuk maken en de sprong naar de lokale dealer wagen. Het zal in elk geval geen verkeerde keuze blijken.

Benieuwd naar de mogelijkheden van private lease van de Renault Kadjar? Check de link.