De filosofie achter de Renault Megane Coupé Cabriolet houdt in dat de Fransman alle vier seizoenen functioneel kan worden ingezet. In de lente- en zomermaanden een cabriolet, in de herfst- en wintermaanden een coupé. Persoonlijk vind ik zowel de open- als de gesloten versie een lust voor het oog. In beide gevallen komt de auto sportief over. Ook oogst je veel bekijks.

Bij het instappen valt het gelijk op dat we hier te maken hebben met een echte Mégane. Het dashboard ziet er fris uit, de bediening is zeer eenvoudig en logisch ingedeeld. De navigatie wordt geregeld door middel van een centrale knop op het middenconsole, een erg handig systeem. Door het glazen panoramadak valt er veel licht naar binnen. Vooral de achterpassagiers kunnen onderweg naar de wolken turen en in berglandschap volop genieten van de omgeving. Onze testauto is van het hoogste uitrustingsniveau voorzien, de privilege. Aan boord bevinden zich zaken als stoelverwarming, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en leren bekleding. De ruimte achterin valt wat tegen, maar door het glazen panoramadak wordt het claustrofobische gevoel sterk verminderd. Wij reden de tweeliter motor met 140pk. De fabrieksopgave vermeldt een acceleratie van nul tot honderd in 10,3 seconden en een topsnelheid van 195 km/u. Geen overdreven prestaties, maar wel ruim voldoende voor Nederlandse begrippen. Het gemiddelde verbruik is 8,0 liter op 100 kilometer, in de praktijk kwamen wij echter op 10,1 liter op 100 kilometer uit.

Tijdens de praktijktest hebben we geen overdreven zware rechtervoet gebruikt, maar een normale rijstijl gehanteerd. Daarbij is het gemiddelde verbruik genomen over een afstand van 1500 kilometer. Het gewicht van de auto is duidelijk voelbaar, dit zal mede verantwoordelijk zijn voor het verbruik. Het stuurgedrag is ietwat zwaarlijvig. Er moet veel kracht worden gezet om een bocht pittig te nemen en ook hierbij speelt het gewicht een rol. Ook is het stuurgedrag indirect, je hebt niet precies het idee wat je aan het doen bent. Aan de andere kant is het een voordeel wanneer je bij onverwachte situaties plotseling het stuur omgooit, dat de auto niet opeens uitwijkt.

De CVT-automaat is echter een juweel. Het accelereren gaat zeer geruisloos en zonder schok of stoot. Voor je het weet, zit je op 100 km/u. Deze souplesse geeft een Megane CC een rustig en comfortabel karakter. Dit karakter wordt versterkt door de zachte vering, waardoor oneffenheden in de weg niet worden doorgegeven aan de inzittenden. Voor lange afstanden is hij dan ook zeker geen onprettige reisgenoot. Liefhebbers van het rijden met open dak, zonder daarbij in de winter zich te moeten schamen, zijn bij de Megane CC aan het juiste adres. Met deze auto heb je iets bijzonders in huis en gegarandeerd een onderwerp van gesprek tijdens feestjes