Vanaf het moment dat Laurens van den Acker het Franse designteam van Renault is komen versterken, gaat het de goede kant op met de visuals van de nieuwe modellen van het Franse merk. In een stroom van vernieuwingen is de Talisman wellicht één van de meest belangrijke spelers in zijn klasse. Een tijdje geleden is de Espace vernieuwd, daarna kwam de Talisman en de Megane, de stationvarianten van beide modellen worden binnenkort vrijgegeven voor de Nederlandse markt en voor het einde van dit jaar staat de nieuwe Renault Scenic bij de dealers. Een storm aan veranderingen dus, waarvan de Talisman één van de spelers vormt. Kan hij de harten van de kopers stelen?

De segment van middenklassers is tanende. Allang is dit niet meer het segment waarin de meeste auto’s worden verkocht. Veel vaker kiezen mensen voor een hoge zit waardoor het zicht op de weg wordt verbeterd en de instap vergemakkelijkt. Niet toevallig gaat dit samen met de vergrijzing van Nederland. Waarvan akte. Gevolg is dat segment verschuiven en traditionele grenslijnen vervagen. Toch zijn er ook nog genoeg kopers te winnen in dit deel van de markt, getuige het aantal Passats die op het wegennet aanwezig zijn. De Renault Talisman bestormt het koperspubliek met een fris design dat geheel in lijn ligt met de jongste leden van de familie. Bovendien is er meer dan ooit gelet op de uitstoot, waardoor het aantal groene labels in het gamma groot is. Binnenkort valt er geen fiscaal voordeel meer te halen, maar een groen imago is altijd positief.

De keuze qua motoren is redelijk groot, in totaal zijn er vijf verschillende varianten. Een 150pk sterke benzinemotor trapt af. Je hoeft je daarbij niet te schamen voor de prestaties, want binnen 10 seconden wordt de honderd kilometer per uur aangetikt en 215 kilometer per uur is het hardst wat ‘ie kan. Wij testen de TCE200 die 7,6 seconden nodig heeft en 237 kan. Erg nette cijfers dus. Dat geldt ook voor de fabriekopgave, want 5,8 liter per honderd kilometer is erg netjes voor een ‘slee’ van dit formaat. In de praktijk mag daar gerust een slok bij op worden geteld, want 7,5 liter is een meer realistischer score. Het uiterlijk van de Talisman is prachtig. De auto kan zonder probleem worden ingezet als diplomatieke auto. Het testmodel was daarvoor – buiten het feit dat er geen bepantsering aanwezig is – al behoorlijk geschikt. De achterruiten zijn geheel geblindeerd, maar van binnenuit is het zicht gewoon helder. Al met al een erg representatieve wagen.

Blijft natuurlijk de vraag over hoe het rijdt. Daarover zijn we overwegend positief. Het comfort is van een uitermate hoog niveau, maar het wordt niet vervelend of zompig. Het onderstel is gewoon heerlijk strak en scherp. De zevenversnellingsbak van de automaat doet zijn werk in stilte, maar af en toe is deze een beetje zoekerig als het gaat om het kiezen van de juiste versnelling. De vlotte acceleratie vormt een fijne toevoeging aan het gerecht. De prijzen zijn ongeveer zoals we ze hadden verwacht. Instappen kan met de dCi 110 voor net iets meer dan 30 duizend euro. Het testmodel kost 44 mille, ongeveer even duur als de meest krachtige diesel. Aan aandacht hadden we in elk geval geen gebrek tijdens de testperiode, dus doe er je voordeel mee.