Zelden heeft een lancering van een A-segmenter zoveel tongen losgemaakt als de Renault Twingo. Het concept van achterwielaandrijving en een motor achterin spreekt tot de verbeelding van veel autoliefhebbers. Een unicum in dit segment en daardoor is de Fransman op papier al zeer onderscheidend. Het uiterlijk is ook onder handen genomen, en voor het eerst is hij er alleen als vijfdeurs. De Twingo is een stuk hoger dan de concurrentie en dat komt zowel ten goede aan de instap als aan de hoofdruimte. Zou de Twingo het hart van de consument kunnen stelen?

Het interieur spreekt tot de verbeelding. Er is ontzettend veel luxe aanwezig, maar dat heeft ook zijn uitwerking op de prijs. De Renault Twingo is er vanaf 11 duizend euro, maar de testversie kost maar liefst 18 mille. Voor die prijs kan je ook shoppen in een hoger segment. Het ‘normale’ uitrustingsniveau voorziet al in genoeg opties. Op de test Renault zit automatische climate control, navigatie, bluetooth, cruise control, licht- en regensensor. De stoelen zitten goed, maar op lange afstanden zijn ze net wat te hard. Wel bieden ze voldoende zijdelingse steun tijdens sportievere bochten. De ruimte achterin is ook prima, vooral de instap wordt vergemakkelijkt door de relatief grote deuren. De ruimte is in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger, dit is een stuk verbeterd.

Twee motorvarianten zijn verkrijgbaar in de Renault Twingo. Er is een versie met 70 en 90pk. Wij rijden laatstgenoemde en deze komt goed mee in het verkeer. Wanneer je in heuvelland zou wonen raden we deze motor zeker aan, omdat de 70pk onder die omstandigheden het naar onze indruk moeilijker zou krijgen. De hoge carrosserievorm heeft naast voordelen ook twee nadelen. Het daadwerkelijke verbruik ligt een stuk hoger dan de fabrieksopgave, in plaats van 4,4 liter per honderd kilometer moet er eerder worden gedacht aan 6,8 liter. Een ander nadeel is de windgevoeligheid – vooral op de snelweg. Bij een stevige zijwind is dit goed voelbaar en grijpt af en toe het ESP in. Op zich een veilige gedachte, maar het voelt toch wat ongemakkelijk.

In 10,8 seconden sprint de Twingo TCe 90 naar de honderd, en de topsnelheid ligt op 165 kilometer per uur. Daarmee voldoet de auto prima aan de standaarden van dit moment. Van de achterwielaandrijving merk je onder normale omstandigheden weinig. Bij het nemen van sportieve bochten is het echter een stuk beter merkbaar, en het maakt de auto in combinatie met een strak stuurgedrag een behoorlijk aangename rijdersauto. Dat de motor achterin ligt is auditief nauwelijks te horen. Met 219 liter is de bagageruimte nog altijd prima, dus veel ruimte slokt de motor ook weer niet op. Ten opzichte van de concurrentie is de basisprijs vergelijkbaar. Kleed je de auto echter aan met een aantal opties, dan kan de prijs nog behoorlijk hoog uitvallen waardoor bijvoorbeeld de grotere Suzuki Swift ook alweer onder handbereik valt. Met zijn unieke eigenschappen zal de Twingo zeker kopers aan zich weten te binden. De afwerking is van een hoog niveau voor deze klasse. Het net wat hogere verbruik dan gemiddeld en windgevoeligheid zal voor de meeste consument geen struikelblok vormen.

Benieuwd naar de Renault Twingo Private lease? Check de link.