De redding van Saab leverde Victor Muller een nominatie voor de titel: “rechtse persoon van het jaar” op. Juryvoorzitter en oud LPF-kamerlid Joost Eerdmans zei dat de gedurfde overname van Saab genoeg was voor de nominatie. Ook in andere kringen wordt Victor Muller geroemd, en tijdens onze testperiode ontvangen velen de Saab met lof. “Hollandse glorie en product van eigen bodem” zijn veelgehoorde termen. Daarnaast oogst de Saab ook veel bekijks op straat. Door zijn lengte (meer dan vijf meter lang) komt de 9-5 over als een dienstwagen voor ‘hoogwaardigheidsbekleders’.

De zwarte kleur van de testauto geeft een extra gevoel van statigheid. De designers van Saab hebben het welbekende ‘designtrucje’ toegepast: door de A-stijlen lijkt het alsof het dak boven de auto zweeft. De koplampen hebben iets weg van ijsblokken door een diepblauwe tint. Bij het instappen valt gelijk op dat het interieur typisch Saab is. De luchtroosters lopen door over het dashboard en ook de functie ‘nightpanel’ ontbreekt niet. Met deze functie kunnen alle felle lichten van het dashboard worden uitgeschakeld zodat je vrijwel alleen de kilometerteller nog ziet. Ideaal voor diegene die rust wenst of zich wil concentreren op de weg in donkere gebieden.De voorstoelen zijn bekleed met halfleer en zijn op drie standen verwarmbaar. De bediening van de stoel is handmatig, behalve de hoogte-instelling. Daarnaast kan de positie in de rugleuning worden aangepast door een elektrische rugsteun. In het dashboard prijkt een groot HDD navigatiesysteem met cd/dvd functie. Het navigatiesysteem is eenvoudig te bedienen en duidelijk. Ook de ruimte achterin voldoet zeker, ook lange personen kunnen goed zitten. De stoelen zijn dermate comfortabel, zodat lange afstanden aangenaam kunnen worden afgelegd.

De testauto is voorzien van een twee liter dieselmotor met 160pk en 350Nm koppel, dat vrijkomt vanaf 1750 toeren. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie met zes versnellingen. De motor is trouwens nog 100 procent GM. Deze is bij een koude start goed te horen, maar zodra de motor opwarmt verdwijnt dit geluid snel. Het gaat om de basismotor van de dieselmotoren uit de Saab 9-5, de krachtigste motor levert 190pk en 400Nm koppel vanaf 1.750 toeren. Voor ons gevoel is de 160pk motor echter sterk genoeg voor de 9-5. De acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur duur iets meer dan tien seconden en de top ligt op een riante 209 km/u.

De 9-5 ligt strak op de weg zonder oncomfortabel te worden. Oneffenheden zijn niet of nauwelijks voelbaar. Voor lange afstanden is hij ideaal, het wind- en bandengeruis dringt niet of nauwelijks door tot in het interieur hetgeen kenmerkend is voor een auto uit het E-segment. De automaat schakelt soepel en geruisloos op en voordat je het weet zit je boven de honderd kilometer per uur. Volgens de fabrieksopgave verbruikt de 9-5 ongeveer 6,8 liter per 100 kilometer, tijdens een test over vierhonderd kilometer met wisselende omstandigheden en snelheden kwamen wij uit op 7,9 liter op 100 kilometer, een redelijk nette score voor zo’n grote auto.

Velen zijn het er over eens dat Saab een goed merkimago heeft. Omdat het exterieur bij velen in zo’n goede smaak valt, is het interieur soms wat tegenvallend. Maar dat ligt zeker niet aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Vooral nu het product wordt gezien als een van Nederlandse bodem afkomstige auto, kan in deze tijd nogal eens in het voordeel van Saab zijn. Daarnaast is de 9-5 zakelijk zeer representatief en velen zien het merk nog wel als toonbeeld van betrouwbaarheid.Zowel hoogwaardigheidsbekleders alsook zakelijke rijders zullen worden aangesproken door het imago, het uiterlijk en het rijgedrag van de 9-5. Qua comfort, techniek en prestaties kan hij zeker concurreren met andere spelers in het E- segment. Hierdoor zullen consumenten zeker worden aangespoord op een bezoek te brengen aan de lokale Saab- dealer. De prijzen beginnen bij 44 mille en onze testauto