De drieling van het VAG-concern onderscheiden zich voornamelijk door details en door de basisprijs. De Seat Mii is met 7695 euro de allergoedkoopste auto van Nederland. We kunnen de term ‘goedkope auto’ echter beter vervangen door ‘budget auto’, vanwege de negatieve connotaties. Want de kwaliteiten van de kleinste Seat bleken tijdens de test verrassend goed te zijn.

Op het eerste gezicht zijn de verschillen met zijn twee broertjes maar erg klein. Desalniettemin heb je wel door dat het een Seat is dankzij het prominente logo op de voorbumper. Hoewel de Spanjaard klein van stuk lijkt, blijkt hij nog redelijke afmetingen te hebben. Zo is de Seat Mii bijna precies gelijk aan de afmetingen van de Opel Corsa rond de eeuwwisseling. De stelling dat alle auto’s groter worden, zelfs in het A-segment, lijkt hiermee gerechtvaardigd. Veel mensen vinden het vooral ook een fraai vormgegeven auto en onderscheid hij zich optisch op verschillende details.

Het interieur lijkt in wel erg veel opzichten op die van de Citigo en Up. Vooral de kleine bedieningselementen vallen op en ook de Navigon boordcomputer en navigatie kwamen we eerder tegen in de Up. Via dit systeem regel je audio, navigatie en de boordcomputer. Een handig systeem, alhoewel sommige knopjes op het scherm wel erg klein zijn. Overigens is het dash van de Mii ergonomisch goed vormgegeven. De bedieningselementen bevinden zich vooral op ooghoogte. De versie die wij hebben gereden zat vol met opties, we hebben tijdens de koude novemberdagen alleen stoelverwarming gemist. Deze optie is voor 215 euro te bestellen.

De aanwezige luxe doet sterke vermoedens rijzen dat het gaat om een groter model dan een A-segmenter. Echter, niets is minder waar. Een city-safety systeem remt tot 30 kilometer per uur wanneer er onverwachtse situaties optreden, vooral handig in het stadsverkeer. We noemen verder cruisecontrole parkeersensoren achter een een panoramisch dak. Al dat lekkers drijft de prijs overigens wel op tot een forse 13 duizend euro. Voor twee duizend euro meerprijs staat de behoorlijk complete Suzuki Swift in Comfort-uitrusting immers klaar. De prijs kan de pret echter niet drukken, omdat je absoluut niet het idee hebt in een A-segmenter te rijden.

De 1.0 liter grote driecilinder levert een nette 75pk aan vermogen. Daarmee duurt nul tot honderd ongeveer dertien seconden. Daarmee komt de Spanjaard goed mee in het verkeer, zolang je geen vlotte inhaalacties hebt gepland. De topsnelheid ligt op een voor Nederlandse begrippen acceptabel niveau van 172 kilometer per uur. De Mii is ook leverbaar in een 1.0 liter met 60pk. Wij raden echter de 75pk-versie aan, vanwege het vlottere karakter en de relatief bescheiden meerprijs van circa 700 euro. De fabrieksopgave doet de belofte dat de Mii niet meer dan 4,2 liter per honderd kilometer drinkt, wij kwamen echter aan een liter meer over dezelfde afstand.

Het weggedrag van de Mii is verrassend volwassen. Pas bij snelheden boven de honderd kilometer per uur wordt het omgevingsgeluid hoorbaar luider en moet het volume van de radio een paar standjes omhoog. Het typische driecilinder geluid is vooral bij accelereren duidelijk hoorbaar, maar minder dan bijvoorbeeld bij de drieling C1, Aygo en de 107. Dankzij een wielbasis van 242 cm zijn drempels niet perse extreem vervelend, iets wat bij de concurrentie vaak wel het geval is. De drempel dringt dus niet erg voelbaar door tot in het interieur. Concluderend kan worden gesteld dat de Mii met z’n rijeigenschappen en lage prijs een goede kans maakt zeer hoog uit te komen in de landelijke verkoopcijfers.